Regnbuenasjonen i svart/hvitt

Kampen for frigjøring, kampen mot apartheid preger mange av den sørafrikanske fotografen Omar Badshas bilder. Galleri Pingvin i Oslo viser denne uken en retrospektiv utstilling av hans arbeider. Det er kraft og styrke i fotografiene som også viser i svart/hvitt hvilket sammensatt, multikulturelt og fargerikt land Sør Afrika er.
Tekst og foto: Olav André Manum
Latest posts by Tekst og foto: Olav André Manum (see all)



De er her alle sammen: Sangomaen, den tradisjonelle helbrederen, fagforeningsmennene med sine alvorlige ansikter, de indiske handelsmennene, muslimene, de kristne, Inkhatamedlemmene som samler seg til marsj under truende politibeskyttelse, vi ser ruiner av hus, ødelagt av myndighetene for å tvangsflytte svarte fra områder regjeringen hadde erklært for ”hvite”…


Fellesnevneren for bildene er The Imperial Ghetto, Imperiets Ghetto. Badsha makter imidlertid å formidle at ghettoen ikke bare var noe som ble påført menneskene utenfra, de klarte å skape sine egne liv, sine egne identiteter innenfor disse rammene, og det var disse menneskenes styrke som til slutt knekte apartheidregimet.


Det er ingen tilfeldighet at Omar Badshas bilder skildrer kampen mot apartheid. Han var selv en del av den: Badsha (født i Durban 1945 inn i en muslimsk familie) var med å starte TUACC (Trade Union Advisory and Co-ordinating Council) på sytti-tallet. Dette var forløperen for dagens sørafrikanske fagbevegelse, han har organisert kulturarbeidere i UDF (Unite Democratic Front) og han har deltatt i ANCs arbeid, for bare å nevne noe.


Den politiske historien har derfor stor plass i bildene hans og han makter å vise hvilken folkelig bredde kampen mot apartheid støttet seg på. Det var i sannhet et samlet fargerikt fellesskap det hvite mindretallsstyret hadde å kjempe i mot, noe Badshas bilder formidler med stor kraft. Bildene er spennende og interessante også som dokumentert historie, og vel verdt å få med seg alene av den grunn.



Fotografiene er imidlertid noe langt mer enn journalistisk registrering av stor og små politiske og historiske begivenheter. Det spennende er at bildene transcenderer det journalistiske og inviterer tilskueren inn, inviterer oss til å delta i kampen, se den fra innsiden, dele opplevelsene med dem som deltok.


Dette gjør fotografiene til små (?) kunstverk. Vi identifiserer oss med menneskene på bildene og ser kampen med deres øyne. Det tilfører oss ny kunnskap og ny forståelse om et flerkulturelt samfunn i et land hvor vi i størst mulig utstrekning forsøker å benekte mangfoldet og mangfoldets ressurser. Det kan bare være av det gode.


Interesserte i godt fotografi bør kjenne sin besøkelsestid. Ustillingen varer ut denne uken (til og med søndag). Adressen er Galleri Pingvin, Møllergata 13 i Oslo.