Etniske minoriteter foran og bak kamera

I høst kommer det to filmer der unge med minoritetsbakgrunn har medvirket til. “Import Eksport” er en komedie som er regissert av Khalid Hussain. Filmen “Tommys inferno” hadde premiere i slutten av august, og pakistanske Mehran Iqbal (Ahmed) har fått en sentral rolle i filmen. “Izzat” betyr respekt og er regissert av Ulrik Imtiaz Rolfsen, og filmen har premiere 30. september.

import Eksport
Regi: Khalid Hussain
Skuespillere: Bjørnar Lisether Teigen, Talat Hussain, Iram Haq, Assad Siddique, Anita uberoi, Asia Begum
Manus: Khalid Hussain
Genre: Komedie
Produsent: Egil Ødegård
Språk: Norsk

Hvor langt er du villig til å gå for å få den du elsker?

“Import Eksport” er en komedie om Jan, en 25 år gammel aspirerende rockemusiker, og pakistanske Jasmin, 24, som er forelsket i hverandre. Problemet er bare at Jasmin allerede er forlovet med en fetter fra Pakistan, og hun får kun gifte seg med en som familien velger. Nå står bryllupet for døren.
Alt virker håpløst, men Jan elsker Jasmin så mye at han ikke kan gi slipp på henne. Han skjønner at for å få Jasmin må han vinne hennes families gunst. Under dekke av å skulle skrive en hovedfagsoppgave om innvandrerbutikker, oppsøker han familiens butikk. Der møter han Jasmins far Allahditta, en hissigpropp av en butikkeier. Allahditta er ikke særlig begeistret for nordmenn, og dessuten har han mer enn nok å stri med i planleggingen av det kommende bryllupet. Møtet mellom Jan og Allahditta er møte mellom øst og vest. Mellom det norske og det pakistanske.
“Import Eksport” er en varm, underholdende og morsom film, som likevel er alvorlig nok i det å utforske problemene ved tilnærming mellom den svært ulike norske og pakistanske kulturen. Forbered deg på latter og tårer, og nyvunnet tro på den umulige kjærligheten.

Tommys inferno
Regi: Ove Raymond Gyldenås
Manus: Ove Raymond Gyldenås
Genre: Komedie
Skuespillere: Eirik Evjen, Anine Eckhoff, Mehran Iqbal, Linn Skåber med flere
Språk: Norsk
Produsent: Christian Fredrik Martin og Asle Vatn for Friland AS

Er kjærlighet et helvete?

“Tommys inferno” er en film fra et flerkulturelt miljø og skildrer ungdom og seksualitet.
Å gjøre det eller ikke gjøre det, det er spørsmålet for vår mann Tommy. Han og kjæresten Maria har vært sammen lenge nok til at hun syns det begynner å bli på tide med noe mer enn klining og tafsing. Tommy derimot, har ekstrajobb som altergutt, genene til en som jobbet for Gud, og en idé om at puling er noe man venter med til man er gift. “Tommys inferno” er en film om noe så utypisk som en gutt som vil “vente litt”.
I motsetning til Tommy, ønsker kompisen Ahmed intenst å ta for seg av friheten som ung voksen, noe som ikke er helt enkelt når familien din er strengt praktiserende muslimer.
Han smugrøyker, skulker fasten og skriver historier inspirert av Tommy og Marias ikke-eksisterende sexliv for et pornoblad. Ahmed er overbevist om at alle mennesker må ta ansvar for seg selv og sin egen frihet. Spørsmålet er bare om dette er forenlig med å være forelsket i Rubina, leder av skolens islam gruppe.
Det er første gang en person med minoritetsbakgrunn har fått en så sentral rolle. For å være så ung, spiller Mehran svært bra i rollen som Ahmed. Kjærlighetsforholdet mellom Maria og Tommy virker ekte, mens vennskapet mellom Mehran og Ahmed virker overfladisk og lite troverdig til trosse for at dette har en viktig rolle i filmen. Hva er felles mellom en pakistansk punker og en rolig kristen gutt?
Det er også skuffende å se at en frigjort Ahmed kobles til Rubina som er erkemuslim. En klisjéaktig tendens i amerikanske filmer er alltid å koble fargede personer til andre fargerede. Det er synd å se slikt på norske filmer.
Tommys motvilje mot å ha sex, fører etter hvert til at Maria dumper ham til fordel for skolens sleske teatersjarmør. I sine forsøk på å få henne tilbake, kastes Tommy etter hvert ut i en stadig mørkere nedadgående spiral. Verden snus på hodet, og Tommy faller i rasende fart gjennom sitt eget private helvete der både hans ideer om kjærlighet og rammeverket rundt hans personlighet og oppvekst, konfronteres med en ubehagelig virkelighet.
Filmen er kompakt og stramt redigert, og filmen minner om amerikanske high school filmer.