Musikalske havnebyer på Oslobesøk

Hardcore bhangra-rap fra London, orientalsk jazz, sibirsk strupesang, afrikansk hiphop, tango, fado og joik: Oslo World Music Festival starter 1. november. De fleste av artistene har aldri vært i Norge før. Men også artister med minoritetsbakgrunn fra Norge er representert.

Flere arrangementer er faktisk blitt til på grunn av innvandrernes kontakter. Via den iranske musikeren Javid Afsari Rad (som har studert musikk i Oslo) fikk festivalen tak i Parissa & Dastan Ensemble, som er stjerner innen klassisk persisk musikk. I samarbeid med norske Isandi som jobber med formidling av håndverk og kultur fra det sørlige Afrika arrangeres det en utstilling og en CD-release konsert med det sørafrikanske kunstnerkollektivet Monkey Biz. De skal tolke Knut Nærum! Queendom – Norges første teatergruppe bestående av norsk-afrikanske kvinner – skal provosere med “Integrert som faen”, en forestilling i grenselandet mellom teater og musikk.
I World Music-festivalens første år var arrangørene mest opptatt av å kartlegge “det eksotiske”. Denne linjen er forlatt, sier festivalsjef Anne Moberg fra Rikskonsertene til Utrop. Hun er spesielt interessert i å sette det lokale og nordiske i nye og globale sammenhenger. For eksempel forskjellige tolkninger av tango av norske, svenske og argentinske musikere. FunDaMental – en av de mest kjente britisk-asiatiske gruppene – skal opptre sammen med sørafrikanske The Mighty Zulu Nation og dansere fra ungdomskulturhuset X-ray i Oslo. Den norske folkemusikeren Unni Løvlid er med i et samarbeidsprosjekt med musikere fra den kinesiske minoriteten Dong.
Verdens havnebyer er fokuset i årets festival. Havnebyer er møtesteder for migranter og reisende, her får musikere nye impulser utenfra. Mye bra musikk ble skapt i møte med det nye og ukjente. Som for eksempel den portugisiske fadoen. Lokale sjømannssanger smeltet sammen med afrikanske, brasilianske og de portugisiske sangtradisjoner. Misia er en av de mest kjente fadosangere og skal opptre sammen med Norges sannsynligvis eneste fadosanger, Vigdis Yran Dale.
Den argentinske byen Corrientes ved elven Parana er hjemstedet for en populær argentinsk folkemusikktradisjon – Chamameen. Den ble blant annet skapt av jødiske immigranter og afrikanske slaver. I Chamameen forenes europeiske valser med indiansk musikk og afrikanske takter. Chango Spasuik, en av sjangerens fremste musikere, skal presentere denne i Norge.
En skulle kanskje tro at slike festivaler ikke lenger er nødvendige i globaliseringens tidsalder. Men konsert- og radioprogrammer er langt fra globalisert, og utvikler seg heller mer i retning mainstream, mener festivalsjefen:
– At en såpass kjent irsk gruppe som Altan ikke har stått på en norsk scene før, viser jo at det norske kulturlivet ikke er så åpent som mange tror. Fokuset på salgstall er en stor fare for mangfoldet.
I tillegg til konsertene arrangeres det en nattvandring langs Akerselva, dessuten seminarer, utstillinger og barnas egne verdensdager.

Programmet finnes på
www.world-music.no