Syv av ti telekortselskaper lurer deg

Author Recent Posts Alfredo Biamont Latest posts by Alfredo Biamont (see all) Etterlyser fokus på andre faktorer enn kultur og religion som årsaker til høy smitte - 22.04.2021 Sanitære kontrollregler styrkes i Oslo byggeplasser - 02.03.2021 Årets ERAS festival finner sted 24. og 25. august - 03.08.2019 Ringekort for samtaler til utlandet lover deg utallige […]

Ringekort for samtaler til utlandet lover deg utallige ringeminutter for en billig penge. Ikke forvent å få det du betaler for.
Forbrukerrådet har testet ut ni av telefonkortene for å finne ut hvor mange minutter man egentlig får å ringe for. Sju av ni kort ga langt mindre ringetid enn det ble lovet.
– Kortene vi har testet er kjøpt i kiosker og dagligvarehandler, der det henger store plakater som reklamerer for hvert enkelt kort. Her får man en oversikt over hvor mange minutter man får i ringetid til forskjellige land. I tillegg får man ved oppstart av samtalen oppgitt hvor mange minutter man har å ringe for, skriver Forbrukerrådet.
– Kortet som fikk det dårligste resultatet i vår test, Western Call, lovet oss 852 minutter ringetid til fasttelefon i Singapore. Dette tilsvarer en samtale på rundt 14 timer. Da vi ringte ble telefonsamtalen vår betraktelig kortere. Fire timer var det vi faktisk fikk da vi ringte den norske ambassaden i Singapore. Heller ikke kortet Phoenix, som markedsførte seg med 550 minutters ringetid til Brasil da vi kjøpte kortet, holdt sine lovnader. Med dette fikk vi ringe i 217 minutter, under halvparten av tida vi ble lovet. Fem av de andre kortene ga oss heller ikke mer enn rundt halvparten av ringetida de markedsførte seg med, mens to av ringekortene faktisk ga oss litt mer ringetid enn det vi fikk opplyst om ved kjøp av kortene. Med Lebara Global kunne vi ringe ti minutter lenger enn planlagt til Marokko, mens Telebond Universal ga oss to minutter mer enn lovet i butikken.