Fryd og Fuzön

Det er trangt på Rådhusplassen under Melafestivalens hovedscene på lørdagskvelden. Vi står der for å høre på Queendom. Andre venter på Rythm Dhol Bass eller RDB og er utålmodige. De vil ikke høre på noe annet enn RDB, de har sikret seg de beste plassene og har ventet så lenge at de må dytte oss. Vi kommer oss ut av massen og trekkes ut mot sjøsiden.

Og bra er det, for det er der vi treffer det norske bandet Fryd sammen med pakistanske musikere Shallum og Gumby fra rockgruppen Fuzön.
Noe som særpreger Oslo Mela er at det er en møteplass for forskjellige musikktradisjoner. Siden den første festivalen ble arrangert i 2001 har musikere fra hele verden kommet sammen for å skape noe nytt. Ordet fusion brukes om mangt, men for denne gruppen er det en sammensmelting av norsk pop og pakistansk rock.
Ingrid Kimdem sier hun synes det er rart at det alltid er 150 år gammel musikk fra andre land som spilles sammen med moderne musikk.
– Når norske musikere tenker på verdensmusikk eller fusion, så er det enten klassiske tradisjoner fra Afrika eller Asia, eller folkemusikk som møter moderne norsk musikk. Men vi synes det er urettferdig. Det gir et feil bilde i forhold til Asia og Afrika hvis man bare viser folkemusikktradisjoner.
Det finnes mange dyktige moderne musikere i Pakistan og India, mener Ingrid og hun synes det er viktig at vi møtes på samme sted.
– Vi prøver å finne likheter i deres og vår musikk, vi synger på urdu, de har prøvd vår musikk, og nå lager vi noe denne gangen som ikke er deres eller vår norske musikk, men noe nytt.
Fuzön begynte i 2001. Shallum (Shallum Asher Xavier) og Immu (Imran Momina) som dannet gruppen, fant ut at de hadde samme smak og mange ideer om hva de hadde lyst til å spille. De var opptatt av fusion mellom rock og pakistansk musikk og spilte inn en del spor i Immus studio. Men det de savnet var en vokalist som kunne gi bandet en stemme.
Shafquat Amanat Ali hadde sunget reklamesnutter da han stakk innom Immos studio på grunn av et oppdrag. Duoen likte hans stemme og de fant ut at de ville jamme sammen. Slik ble Fuzön til. Platen deres Sagar, kom ut i 2002. Nå er de store stjerner i Pakistan og kan spille for et publikum på 6000 mennesker en dag og 30 000 en annen.
Shallum kommer fra en musikalsk familie. Men han hadde ingen mulighet til å studere musikk fordi det er ingen musikkhøgskoler i Pakistan. Når jeg spør hva slags utdannelse han har, ler han og sier han er en ”dropout”, han ble aldri ferdig med en utdannelse.
– Jeg begynte å spille gitar da jeg var elleve, og begynte med opptak da jeg var seksten. Musikk er veldig populært i Pakistan, så vi gjør det bra, forteller Shallum.
Det er rart å se Gumby og Shallum stå bakerst i publikumsmassen på Rådhusplassen mens de lytter til melakonsertene, uforstyrret av ungdommen som står rundt dem. Rockegrupper som Junoon, Strings, Xenia og Fuzön har den samme status i Pakistan som hindifilmstjerner har i Bollywood. De er vant til store grupper med fans som stormer scenen og hyler hysterisk.
Gumby er en av Pakistans mest kjente trommeslagere som både har jobbet som studiomusiker og tatt frilansoppdrag de siste femten årene. Han heter egentlig Louis Pinto, og som Shallum Xavier, kommer han også fra Karachi.
– Jeg begynte å spille trommer da jeg var seks år gammel. Selv om jeg ikke er medlem av Fuzön, spiller jeg sammen med dem av og til, sier Gumby og smiler.
Samarbeidet med den norske gruppa Fryd begynte for to år siden, da Telenor skulle lanseres i Islamabad. Shallum og Gumby spilte sammen med de norske jentene og ble invitert til Norge i fjor for å ha konsert i oktober.