Vurderer britisk system i Norge

Statssekretær Anne Rygh Pedersen (Ap) i Justisdepartementet vil vurdere om ikke også norsk politi må begrunne hvorfor de stopper og kontrollerer folk tilfeldig.

Selv om undersøkelser viser at norsk politi generelt har høy tillit blant befolkningen, vet man lite om hvordan det står til med tilliten hos de ulike befolkningsgruppene. Hvor høy tillit har for eksempel en ung mann i Oslo med kurdisk bakgrunn til politiet? Og hvor ofte blir han stoppet av politiet og bedt om å legitimere seg?

Har ingen svar
Det foreligger ingen tall som kan gi et tilfredsstillende svar på noen av disse spørsmålene. I Storbritannia er det annerledes. Der vet de svaret på hvor ofte personer fra ulike minoritetsgrupper blir kontrollert av politiet. De har også kjennskap til hver enkelt begrunnelse politiet mener de måtte ha for å stoppe og kontrollere tilfeldige forbipasserende.
Statssekretær Anne Rygh Pedersen i Justisdepartementet innrømmer at den manglende kunnskapen norske myndigheter har på dette feltet er et problem.
– Det britiske systemer et interessant. Et registrerings- og kvitteringssystem ville fremskaffet tallmateriale om noe vi per dags dato vet svært lite om.

Trenger politifolk
Rygh Pedersen sier departementet arbeider med å få på plass et kvitteringssystem. Det kan også bli aktuelt å pålegge politiet å fylle ut et skjema som gir svar på hvorfor de tar de valgene de gjør, når det gjelder kontrollvirksomhet av enkeltpersoner.
I likhet med andre myndighetspersoner ønsker også statssekretæren flere politifolk med minoritetsbakgrunn.
– Vi trenger språkkompetansen og kulturforståelsen deres. Personer med flerkulturell bakgrunn er en ressurs for politiet, fastslår Rygh Pedersen. Hun er bekymret over statistikken som viser at politifolk med denne kompetansen slutter i etaten etter kun få år.

Hvorfor slutter de?
I desember samler Politidirektoratet nåværende og forhenværende politifolk med minoritetsbakgrunn for å høre hvordan de har det i jobben sin, og hva som var årsaken til at de som har sluttet ønsket å forlate yrket.
Statssekretæren understreker at alle klager til politiet skal gis grundig behandling og at publikum skal ha god informasjon på hvordan de skal gå frem for å benytte seg av klagemulighetene.
– Dersom folk synes det er vanskelig å klage direkte til politiet, kan de i stedet ta kontakt med likestillings- og diskrimineringsombudet, anbefaler hun.
Føler man seg trakassert eller dårlig behandlet av politiet, er det lurt å notere seg tjenestenummeret til politimannen man ønsker å klage på. Hver enkelt polititjenestemann er pålagt å bære et tjenestenummer godt synlig på uniformen.