Flagget på brystet

Telenor måtte legge seg flate for skandaløse arbeidsforhold og barnearbeid knyttet til sin virksomhet i Bangladesh. Da saken ble kjent fikk konserndirektøren og styrelederen det travelt med å beklage og begge unnskylder det hele med mangelfulle rutiner.

I Norge er en stolt over å ha utarbeidet god foretningsetikk. Når et statlig selskap ikke bryr seg om at disse følges av, er det en skandale. Det er også svært kritikkverdig at Telenor ikke følger landets lover og regler mot barnearbeid. Det utrolige er at både konserndirektør og styret fortsatt sitter trygt etter skandalen. Hva skal vi da med de gode ”norske standarder” for god etikk og moral i forretningslivet?

Norges Fotballforbund måtte også mer eller mindre drive med knebøyingsøvelse, og trekke tilbake drageemblemet på landslagsdraktene. Saken vekket reaksjoner med høy temperatur både om fjerningen av flagget, og enda mer når dette skulle erstattes med den omstridte dragen.

Designeren forsvarte emblemet med å si at dragen symboliserer vikingtiden, og selv om det er mange ubehagelige assosiasjoner rundt vikinger, så er de kjent over hele verden. Fotballforbundets informasjonssjef synes det nye dragesymbolet signaliserer kampånd, styrke og de 11 skjoldene representerer krigere som kjemper sammen. I starten, etter lanseringen av drageemblemet, forsvarte han det iherdig ved å si at figuren ivaretar den norske kulturarven.

Den norske kulturarv og kampånd ja,… men i følge Wikipedia er drage et reptil-lignende fabeldyr i europeiske eventyr, og fremstilles som regel som onde, og de må bekjempes med list eller i åpen kamp. Drager er svært sterke, farlige og spyr ild. I overført betydning kan ordet ”drage” referere til en ondskapsfull person.

Dragefigurer finner en i kunst fra middelalderen og har vært vanlig i stavkirkeikonografien som symbol på det onde som bekjempes. I norrøn mytologi kalles dragene gjerne orm eller lindorm. I sagnet om Sigurd Fåvnesbane er Fåvne en ond drage som spyr gift, og Sigurd må bruke både list og styrke for å beseire den og vinne skatten og jomfruen som dragen vokter. Så er spørsmålet om landslaget med nye emblemet ville fått mer kampånd eller bare ville blitt ondskapsfullt?

Enhver debatt om nasjonale symboler vil være omstridt. Grensen mellom patriotisme og nasjonalisme er alltid hårfin. Ekte kjærlighet til landets natur, kultur og historie eller nasjonalisme som fremhever et lands særpreg, ofte på bekostning av andre, har monopol på et sett verdier og symboluttrykk. Disse symbolene misbrukes også. Interessen for landslagsdrakten med drageemblem har vært helt enorm. Nesten alle draktene er utsolgt, og har allerede blitt kult samleobjekt. Men hvilke motiver har de som har kjøpt draktene?

For ikke så lenge siden – i 2006 – var den norske ambassadøren i Tyskland svært opprørt over at det norske flagget, norske stedsnavn og norske polarhelter ble misbrukt av det tyske klesmerket ”Thor Steinar”. Klærne har i løpet av få år blitt svært populære blant høyreekstreme, og norske myndigheter har derfor forsøkt å sette en stopper for bruken av norske symboler på tøyet. Thor Steinar-produsenten hevdet på sin side at klærne med norske flagg og symboler er en hyllest til Norge.

Nå vil det norske folket ha flagget tilbake og jeg lurer på hvilke flagg barna skal vifte med på 17.mai i fremtiden, når stat og kirke virkelig skilles. Da må vel symbolet for kristendommen fjernes fra Norges flagg?