Lokalsatsing med globalt blikk

Gründer Dimitri Yogaratnam, som er opprinnelig fra USA og har tamilsk familiebakgrunn, har lykyes i utelivsbransjen
Foto: Privat
Oslo Brewing Company-sjef Dimitri Yogaratnam tapper igjen kranene etter flere måneders nedstengning.

Yogaratnam er amerikansk-tamil og vokst opp på South Kingstown i det nord-østlige USA. Han beskriver oppveksten sin som typisk amerikansk.

– I Rhode Island er det en sterk sjømannskultur, med tettsteder, småbyer og sterkt samhold. Vi var heldige som vokste opp på et sted hvor folk var aksepterende, og hvor vi knapt møtte på rasisme eller diskriminering. I USA er det ofte sterke stereotyper knyttet til det å ha en asiatisk, eller sør-asiatisk bakgrunn. Folk forventer og antar at du er flink i matematikk og at man har sin egen forretning.

Yogaratnam har en grad i statsvitenskap etter college, men tok studier i business.

– Jeg gikk lenge rådvill og visste ikke hva jeg skulle bli. Å ta business-studier ble på en måte et steg for å se hvordan jeg skulle klare meg i yrkeslivet.

Fra USA til Norge

I Sør-Korea, mens han tok internasjonale business-studier, møtte han sin fremtidige kone, som førte ham til Norge, etter en kort periode i USA.

– Noe av det rareste og mest utfordrende med Norge var å ikke kunne slå av en samtale med fremmede, f.eks. i handlekøen. For meg tok det tid før jeg ble avvent. I USA er det helt vanlig å snakke med folk, og jeg gjorde det samme med hensikten om å lære meg folk å kjenne, og lære språket i uformelle situasjoner. Jeg måtte lære meg at mye av norsk sosialisering foregår formelt, men når man først får nordmenn som venner er de lojale og hjertevarme.

Oslo som stedet for å lykkes

Yogaratnam tok business-studier innenfor mat og servering. Hans første jobb i Norge var som restaurantsjef. Han klarte etterhvert å skaffe seg et nettverk av business-partnere.

– Hele tiden hadde jeg planer om å starte opp noe eget, eller sammen med andre.

For et par år siden kom en forretningpartner med en plan om at de to kunne starte sammen ølbaren Smelteverket i Vulkanhallen.

– Vi etablerte stedet med formålet om å gi folk et kvalitetsprodukt, og ser det som viktig å gi et romantisk bilde av Oslo, som et sted hvor man kan lykkes. Vi ønsket å fortelle historien om Oslo, og bruke et voksende ølmarked for å fortelle denne historien.

– Hva vil du si er et godt øl?

– Et godt øl er noe du vil drikke mer enn en av, og det er tanken bak alt vi lager.

Godt ivaretatt

Yogaratnam hadde ingen erfaring med å medstifte firma eller holde en drift. Her i Norge har han startet flere virksomheter, som Smelteverket, Vulkan Catering, Oslo Brewing Company, og Dansens Hus Kafé.

Er det én ting han er spesielt glad for, så er det hvordan staten hjelper til.

– I Norge er det lettere å skape et konkurransedyktig næringsliv, som ikke minst kan bidra til nærmiljøet og holde seg levende. Her kan man starte fra begynnelsen og bygge opp noe eget.

Spesielt gjelder dette småbedrifter hevder han.

– Vi har sett hvordan under pandemien og nedstengningen småbedrifter som våre har klart å overleve takket være statlig hjelp. Også Bryggeriforeningen har vært viktig. I USA ville firmaer som likner på vår aldri kunne være medlemmer, og ville måttet klare seg selv, uten mulighet til å stå opp for fag- og bransjerettigheter.

Vil gjerne ekspandere

Siden slutten av mai har tappekranene startet opp igjen, nå som Oslo igjen tillater servering etter lang tids nedstengning.

– Å ha egen bedrift er en hard jobb, en jobb som gjerne tar hele dagen, men som gir mye igjen. Vi gjør dette for oss, men også for lokalsamfunnet. Oslo Brewing er ikke kun en jobb, men en livsstil.

Om noen år håper Yogaratnam at verden åpner mer opp, og at ølfirmaet kan ekspandere til utlandet.

– Lokalsatingsmodellen vår kan funke andre steder, både i Norge og utlandet. Å ekspandere i løpet av de kommende årene blir en naturlig målsetning.