Norsk fisk transporteres i økende grad av utenlandske lastebiler. Mange av disse har egentlig ikke lov til å drive transport i Norge. Ved å bytte kjøretøy og forfalske dokumenter, lures kontrollører til å tro at lastebilene krysser grensen. Sannheten er at mange aldri forlater landet.
Latest posts by Redaksjonen (see all)
- Utrops utgave 47 – 2024 er ute nå! - 05.12.2024
- Forside av utgave 47-2024 - 05.12.2024
- Utrops utgave 46 – 2024 er ute nå! - 28.11.2024
En litauisk lastebil kommer rullende inn på Fugleåsen døgnhvileplass like sør for Oslo. Det er en svart trekkvogn med en hvit tilhenger, som parkerer ved siden av en annen lastebil fra samme firma, en vinrød trekkvogn uten tilhenger. Ingen av sjåførene har kjørt dit for å hvile. De skal gjøre en utveksling. Raskt og effektivt hopper de ut og sveiver ned støttebeinene på tilhengeren som er koblet til den svarte lastebilen. Så hekter de den fra og kjører trekkvognen fram. Den andre lastebilen rygger på plass og tar over tilhengeren. Dokumenter signeres av begge sjåfører, før den ene hopper inn i den vinrøde lastebilen og legger ut på veien sørover mot Svinesund, med den hvite tilhengeren på slep.