Fascinerende utstilling på Kunstindustrimuseet

Islamsk kunst påvirket europeisk design

Ornamentikk, flatemønstre og fargebruk. Arkitekt og designer Owen Jones (1809-1874) fra London utfordret i sin tid de rådende holdningene til design i Storbritannia. Hans innflytelse har ført til at blant annet norske kunstnere er påvirket av islamsk kunst.

Islamsk kunst hadde betydelig innflytelse på britisk og europeisk design og arkitektur i andre halvdel av det nittende århundret. Owen Jones (1809–1874) inntok en ledende rolle i denne designrevolusjonen. Han var en erfaren og allsidig designer og arkitekt som også var en av sin tids store kunstteoretikere.

Han utfordret den “hvite” nyklassisismen og åpnet Europa for ny inspirasjon fra en annen kulturkrets. Kunstidustrimuseet åpnet utstillingen “Owen Jones og den islamske inspirasjonen” 30. januar. Den skal vare helt til 30. april og er kommet i stand i samarbeid med et av verdens største kunstmuseer, Victoria and Albert Museum, med gjenstander fra nasjonalmuseets samling.

Opp trappen etter hovedinngangen til Kunstindustrimuseet i St. Olavs gate i Oslo sentrum gjør jeg meg klar for en opplevelse av interiør, arkitektur og design med islamsk tilsnitt. Utstillingen viser kunst fra islamske land, Owen Jones arbeider og arbeider av ulike kunstnere påvirket av Jones nysgjerrighet. Utstillingen gir også et historisk innblikk i hans reiser til Østen. Også Alahambra i Spania (et palass og festningskompleks bygget på midten av 1300-tallet av de arabiske herskerne, red. anm.) var viktig for Jones da han utviklet sine nye teorier, som fikk banebrytende virkning innen interiørdesign.

Jones’ forskning fungerte som en veiviser for forbedringer av europeisk design og arkitektur.

Genial oppfinnelse
Jeg tråkker inn i utstillingssalen og betrakter rommet. Spredt omkring er malerier oppover veggene, gjenstander i glassmontre, arkitektoniske små detaljer som tidligere har tilhørt store bygg, samt vaser, stoler og tepper.

Det mest fascinerende på hele utstillingen er noen forseggjorte karnappvinduer av tre fra den perioden muslimene holdt til i Spania. Vindusskjermene lot kvinner se ut i gaten uten å bli sett selv. Det har en tilknytning til islam og det at kvinner skal dekke seg til foran menn. En genial oppfinnelse som lar kvinnene se ut i gaten uten å bli sett selv.

Hvorfor “islamsk kunst”?
Det er ikke noe spørsmål om dette bør kalles islamsk kunst. Islam har eksistert i godt over tusen år og er en del av historien vår. Vi har kristen ikonografi i kirker og katedraler, buddhistiske skulpturer og hindutempler med estetisk dekor. Alt dette forteller veldig mye om historien, symboler og arkitektur igjennom årene. Vi kan oppdage nye sider ved kulturen og religionen ved å studere gjenstander alene eller i kulturhistorisk sammenheng. Islamsk kunst vært med på å forme det samfunnet vi har i dag sammen med mange ulike elementer, noen av dem er vi bevisste på, andre ikke. 

Jeg synes utstillingen på Kunstindustrimuseet demonstrerer innflytelsen fra islamsk kunst på arkitektur og design godt, og vi får oss noen overraskelser når vi oppdager hvordan inspirasjon fra hele verden kan ende opp i lille Norge.

Museet har fått til en god presentasjon av Owen Jones og hans bruk av sin østlige inspirasjon. Spesielt fint er det å oppdage hvordan islamsk kunst har hatt innflytelse på norske kunstnere, det er noe som løfter utstillingen og gjør den til noe utenom det vanlige.

Et par gode eksempler er Marit Gulbrandsen veggpynt laget i 2000 og Inge Pedersens keramiske vegg laget i 1998.

Liten skala på utstilling
Jeg har tidligere sett en stor utstilling av islamsk kunst på et av museene på Museumsinsel i Berlin. Utstillingen var i voldsom skala og veldig imponerende. Utstillingen på Kunstindustrimuseet kan ikke måle seg med dette, men det er vel ulempen med å bo i et lite land i utkanten av Europa.

Men på Kunstindustrimuseet får vi tross alt se et utvalg gjenstander med stor estetisk verdi, samtidig som vi får en forståelse av hvordan stiler innen design og arkitektur krysser grenser og påvirker.

Utstillingen er i mindre skala, men et perfekt avbrekk på dagen for å oppleve noe nytt og spennende som kanskje ikke er så eksotisk og fjernt fra oss allikevel. Jones bidro på sitt vis til å knytte Vesten og Østen sammen med sin nysgjerrighet på logisk linjeføring og geometri fra Østens arkitektur. Han knakk kodene og vi får se skissebøkene hans og selv observere hvordan prosessen foregikk.

Utstillingen rommer alt fra plantegninger, interiør, design, krukker og ornamentering til moskeer og fliser rammet inn. Met er kun en brøkdel av hva islamsk kunst egentlig rommer.

Noe jeg funderte på etter å ha besøkt Kunstindustrimuseet er om man har gjort nok for å trekke til seg flerkulturelt publikum? Utenom undertegnede var det stort sett etniske nordmenn å se. Publikum så riktignok ut til å være svært fornøyd, men et litt sterkere innslag av mangfold hadde vært et pluss.

Opptakten til moderne design
Interessen for islamsk kunst spredde seg gjennom Europa også til Skandinavia og Norge i og med Jones’ pionerarbeid. Jones’ forskning fungerte som en veiviser for forbedringer av europeisk design og arkitektur. Islamsk inspirasjon ble utløsende for utviklingen av modernismen og fortsetter å være en viktig impuls. Etter min mening vekker utstillingen positiv nysgjerrighet på islam.