Brakstart for verdensmusikkfestival

Spektakulært: Ukrainske DakhaBrakha fikk æren av å åpne årets Oslo World Music Festival. Neste år står festivalen på egne ben. Fram til nå har den vært tilknyttet staten gjennom Rikskonsertene.
Foto: Claudio Castello
Ukrainske DakhaBrakhas vannvittige lyd- og lysshow åpnet den 18. utgaven av Oslo World Music Festival.

Åpningen, som ble avholdt i går kveld på Vulkanhallen, hadde et noe nostalgisk preg over seg i starten. Rikskonsert-direktør Åse Kleveland kunne mimres over 18 års samarbeid og fellesinnsats for det som startet som et “lite nisjefestival”, og som nå (i egne ord) har blitt stort nok til å klare seg selv. Hun fremhevet også musikkens viktige budskap og betydning i lys av hendelsene 22. juli.

– I en tid hvor så sterke kollektive sorgfølelser har vært involvert, så er kunsten og musikken et viktig redskap for å bringe mennesker sammen, sa Kleveland til de fremmøtte.

Kleveland uttrykte de beste lykkeønskninger overfor festivalen, og et godt liv videre som et “voksent og uavhengig produkt”.

Som et forelder som lar sitt tenåringsbarn flytte ut av hjemmet for første gang: slik beskrev Rikskonsert-direktør Åse Kleveland hvordan det har vært å la Oslo World Music Festival bli en egen uavhengig stiftelse.
Foto : Claudio Castello

– Vi ser fortsatt frem til et godt samarbeide med den mangfoldige og flerkulturelle musikkscenen i Norge, fastlo hun.

Som et maleri: farger, lys, mørke og lyd. DakhaBrakha handler om helhetsopplevelsen.
Foto : Claudio Castello

Takketale og lysshow

Festivaldirektør Alexandra Archetti Stølen takket for samarbeidet og “foreldreskapet”.

– Uten våre artister, våre frivillige og vårt publikum kunne vi aldri fått til dette. Ingen andre festivaler enn Oslo World Music kunne drømt om en bedre barndoms- og ungdomstid. Jeg er sikker vi kommer til å “et godt foreldre-og-barn-forhold” i fremtiden, sa hun med et smil.

Så var det over til åpningsartistene. DakhaBrakha, har sitt utspring i miljøet rundt DAKH- Senter for samtidskunst i Kiev i Ukraina. Under tittelen Dream of the Lost Roads fikk de imponert publikummet på Vulkanhallen med sitt mektige lyd- og lysshow, kombinert med visuell eksperimentell teater. Perkusjon, cello, munnspill og trekkspill kombinert med elektronika og rytmer fra ulike verdenshjørner fikk kvartetten til å høres mildt sagt interessant og eklektisk ut.

Lyd- og lysshowet gikk belgsvart bakgrunn til de utroligste fargekombinasjonene som minnet mest om 60- og 70-talls psykedelia. Uten tvil liker kvartetten seg i rollen som “annerledesmusikere”.

– Ukrainsk musikk vil dra nytte av å åpne seg opp for andre typer musikk, kulturer og stiler. Vi vil åpne opp potensialet i ukrainske melodier og for å bringe den til hjertene og bevisstheten til den yngre generasjonen i Ukraina og resten av verden, sier artistisk direktør og skaper av bandet, Vladyslav Troitski, på bandets hjemmeside