- Urban Legend ute med ny sesong - 07.12.2024
- Funksjonsvarierte Amir hetset: – Ingen grep inn - 06.12.2024
- – I strid med Flyktningkonvensjonen å skjule sin religionsutøvelse - 05.12.2024
Activism Academy er et prosjekt drevet av Khalifa Ihler Institute og et forskerteam for å fremme toleranse og bekjempe voldelig ekstremisme og fascisme.
Instituttet ble grunnlagt i 2016 av fredsaktivistene Asma Khalifa og Bjørn Ihler og har vokst til å være blant de ledende internasjonale organisasjonene som former global politikk og samtaler i kampen for fred, frihet og likhet.
Nå er man i ferd med å utvikle en serie med podcast-episoder og artikler for Activism Academy om norske forhold rundt inkludering og mangfoldsrelaterte spørsmål.
– Vår målgruppe er stemmer som vil gjøre lokalsamfunnene sine bedre. Frem til nå har vi hatt engelsktalende episoder. Nå skal vi i gang med en podcastserie om norske forhold, og håper gjennom det å kunne bygge broer mellom et norsk og internasjonalt publikum sier Ihler til Utrop.
Ulike temaer
Til sammen skal det lages åtte episoder, og Ihler leter stadig etter stemmer i de ulike miljøene som står opp for mangfoldet.
– I våre engelsktalende podcaster har vi tatt opp temaer som høyreekstremisme og lhbtqi-rettigheter i land hvor de er under sterkt press. I de norske episodene skal vi ta opp urbefolkningsrettigheter, rasisme og klassetilhørighet, og flerkulturelt blikk på byplanlegging.
I episoden om rasisme skal man blant annet se på hvordan arbeidslivet integrerer innvandrere og nyankomne.
– Vi skal ta opp hvordan dette kan relatere til systematisk rasisme, og har forsøkt å få arbeidsminister Hadia Tajik til å stille opp.
Viktige mangfoldsstemmer
For prosjektet er det viktig å fremme mangfoldsstemmer i podcastene.
– Representasjon av minoritetsstemmer er noe som vi ser som viktig, enten det er snakk om flerkultur, seksuell legning eller funksjonsnedsettelser.
Seriepodcastens opptak foregår i løpet av høsten, mens episodene legges ut etter nyåret.
– Fortsatt er vi på utkikk etter en norsk partner for å nå et bredere lokalt publikum. For oss er dette noe vi kommer til å satse på fremover.