Fra Heddapris til internasjonal dansefestival

I høst skal norsk-filippinske Belinda Braza vise frem en blanding av hiphop og nynorsk i en ny forestilling.
Foto: Natasza Bogacz
Heddapris-vinnar, Belinda Braza, har premiere på si femte framsyning, under årets CODA International Dance Festival.

Norsk-filippinske Braza har i samarbeid med Charlotte Korrell, assisterende koreograf og produsent i Braza Productions, utviklet danseforestilligen HYBRID.

Forestillingen skal gå i kveld på Riksscenen i Oslo.

For Braza er forestillingen hennes tredje, som en del av programmet i den internasjonale dansefestivalen CODA programmeringa, og hennes femte på Riksscenen.

Riksscenen var den første scenen som tok i mot meg og de store drømmene mine med åpne armer. Her har jeg fått vokst og utvikle meg i trygge rammer, og god støtte. Det har vært heilt avgjørende for kunstnerlivet mitt. At jeg også har fått vist frem to av de tidligere forestillingene mine under CODA-festivalen, er rett og slett en stor ære, sier hun til Utrop.

Hiphop og nynorsk

I de siste årene har hun vært tilknyttet Det Norske Teatret, som kunstnerisk leder i Groruddalen, en egen satsing på teater for barn/unge og nye publikumsgrupper.

Opprinnelig kommer Braza fra streetdance-miljøet, og har et brennende engasjement for hiphop og klassekamp.

I HYBRID tar hun hiphop og nynorsk sammen i et usannsynlig kulturtreff.

Slik som hiphop er satt sammen av ulike kulturers musikk, tradisjoner og bevegelser, er nynorsken bygget på et dialektmangfold. Begge kulturuttrykk har sitt opphav fra undertrykkelse og klassekamp. Begge språk opererer i en polyvokalitet, er en samleplattform for flere stemmer, og en katalysator for endring og utvikling.

Les portrettintervju med Braza, publisert i Utrop i 2018:
– Tror hiphop kan redde verden