Stavanger Aftenblad og Dagen felt i PFU for OD-annonse

Vårt Land, Dagsavisen, Aftenposten, Bergens Tidende, Adresseavisen og Aftenposten var avisene som ble klaget inn, men ikke felt.
Foto: Jørgen Schyberg
Pressens Faglige Utvalg (PFU) felte Stavanger Aftenblad og Dagen for å ha trykket en annonse fra Med Israel for fred. Flere ble klaget inn, men ikke felt.
0Shares

KFUK-KFUM Global klaget inn en rekke aviser til PFU, for fire ulike annonser med tittelen «Derfor bør alle DROPPE Operasjon Dagsverk», melder fagbladet Journalisten.

Vårt Land, Dagsavisen, Aftenposten, Bergens Tidende, Adresseavisen og Aftenposten var avisene som ble klaget inn, men ikke felt. Alle gjort en rekke endringer i annonsen før publisering, og ble ikke felt i PFU.

Annonsene som saken dreide seg om kom fra organisasjonen Med Israel for fred (MIFF), som mente «OD er en gedigen antiisraelsk kampanje», og at de indoktrinerer skoleelever til hat mot eller negativt syn på Israel spesielt og jøder generelt.

Utvalget mener altså det ikke er gjort en presseetisk krenkelse overfor KFUK-KFUM eller OD, men derimot overfor de to barna, som i annonsen blir anklaget for å ville utslette Israel.

– Jeg er skuffet over fellelsen. Det er vel ikke noe vanskelig å forstå at jeg personlig er mest enig med Stray Spetalen i PFUs argumentasjon i møtet. Han tar jo også dissens i saken, sier sjefredaktør Vebjørn Selbekk i Dagen til Medier24.

Øystein Stray Spetalen argumenterte blant annet for at den unge jenta har svært mange følgere i sosiale medier, og at hun har et svært tydelig – og offentlig kjent – standpunkt i konflikten mellom Israel og Palestina.

– Jeg må ta forbehold for at jeg ikke har lest uttalelsen, bare hørt et utkast muntlig, men diskusjonen var sprikende og ikke spesielt avklarende. Også merkelig at to av medlemmene brukte norsk myndighetsalder som standard. VVP har ikke noen bastant aldersgrense, skriver Helle.