
Foto: Alf Simonsen/NTB Kommunikasjon
Undersøkelsen er gjennomført av Norstat på vegne av konsulentselskapet Columbus Norge. 503 norske ledere med beslutningsansvar har svart.
– Vi ønsket å undersøke om den økende motstanden internasjonalt har påvirket holdningene her hjemme. Det har den heldigvis ikke. Norske ledere står støtt, sier Maren Synnevåg, Head of Marketing & Communications i Columbus Norge, i følge en pressemelding.
14 prosent mener at dette arbeidet ikke er viktig å prioritere.
Kundene forventer mangfoldssatsing
Undersøkelsen viser også at to av tre ledere foretrekker leverandører som jobber godt med mangfold og inkludering, noe som bekrefter at arbeidet i økende grad påvirker kommersielle valg og partnerskap.
– At så mange ledere velger leverandører som tar mangfold og inkludering på alvor, viser at dette ikke lenger bare handler om verdier, det påvirker bedriftenes bunnlinje. Alle som selger varer og tjenester bør jobbe med det, fordi kundene forventer og etterspør det, sier People Director Guri Korshavn.
Konsulentselskapet har som mål om 40 prosent kvinner totalt og i ledelsen innen 2027. Satsingen støttes opp av konkrete initiativer som det globale nettverket WIN (Women’s Inspirational Network), lederopplæring i inkluderende rekruttering og et eget kurs om mangfold og inkludering som 90 prosent av de nyansatte har gjennomført.
– Inkludering gir bedre beslutninger, mer innovasjon og sterkere team. I en mannsdominert bransje som vår er dette helt avgjørende for å lykkes, sier Korshavn.
Sakset fra undersøkelsen:
Spørsmål: I hvilken grad mener du det er viktig at næringslivet prioriterer mangfold og inkludering?
Svært viktig: 35 prosent.
Litt viktig: 29 prosent.
Verken eller: 18 prosent
Litt viktig at næringslivet nedprioriterer mangfold og inkludering: 10 prosent.
Svært viktig at næringslivet nedprioriterer mangfold og inkludering: 4 prosent. Vet ikke: 3 prosent.