Sultestreiker mot skyhøye flypriser til Pakistan

0Shares

Norsk-pakistanere har i den senere tid reagert med harme mot det statlige flyselskapet Pakistan Airlines og prisoppgangspolitikken de har ført. Forretningsmannen Ghufoor Butt har sett seg lei på at miljøet i Oslo og ellers i Norge “blir utpresset”.

– Vi har 35 000 mennesker av pakistansk eller norsk-pakistansk opprinnelse. Halvparten flyr med PIA og den andre halvparten med andre kombinasjoner, men etterspørselen
etter billetter med ruten som går direkte er skyhøy. Som eneste selskap med enerett til strekningen har de visst å utnytte dette til det fulle, forklarer en irritert Butt.

Han mener prisøkningen er bevisst, og planlagt hele veien fra hovedkontorene i Karachi og Islamabad.

– Noen trekker i trådene og har gitt ordre om dette for å tjene maksimalt med penger på kortest mulig tid, siden de vet at de vil ha opptil 90% setedekning. Folk har flusst av tid og ønske om å reise til hjemlandet er alltid tilstede, men pengene mangler. I samtalene jeg
har hatt med andre viktige personer her i Oslo har vi kommet frem til et krav på minst 6000 for økonomiklasse og 9000 for business.

Butt hevder han har hele miljøet bak seg i sitt krav, og at han utelukkende møter støtte til
sulteaksjonen.

– Jeg gjør dette for alle norsk-pakistanere, avslutter han.

Khan og PIA: – Føler sympati

Ansvarlig for PIAs kontor i Oslo, M. Shafi Khan, sier til Utrop at han skjønner folks misnøye. Likevel er det ikke noe særlig man kan gjøre med prisene, sier han.

– Selvsagt er det meget synd om våre priser kan hindre folk fra å besøke og opprettholde
kontakt med familie og venner i Pakistan, og dette er vi fullt klare over. På en annen side
er vi også nødt til å ta hensyn til kvaliteten på våre tjenester.

Han mener at PIA har gjort en god nok jobb i å analysere kostnadene.
– Oslo er et av de mest kostbare rutene vårene, særlig når det gjelder eksterne avgifter.
Høy oljepris på opptil 70 USD fatet forøvrig gir ikke oss noe annet valg enn å opprettholde eller høyne prisnivået. Ekstrakostnadene varierer, noe som gir sterke utslag i billettprisene fra land til land.

– Husk også at vi har ekstratjenester som spesialrabatt for storfamilier og mulighet til 10 kg ekstrabagasje, noe som for andre selskaper er helt utelukket, oppsummerte Khan.

Et nettsøk på flybilletter foretatt av Utrop viser likevel følgende. Skulle man reise 15/5 og komme tilbake 30/6 (tatt i betraktning at norsk-pakistenere i snitt pleier å oppholde seg i hjemlandet rundt halvannen måned under ferien) så vil PIA ta seg betalt opptil 24000 kroner som dyreste alternativ på økonomiklasse for en person.

Billigst i nettsøket var tyske Lufthansa med 8 300 kr. Begge er kombinasjonsløsninger, med opptil to eller tre mellomlandninger, mens ruten direkte vil komme opp i 15 000 kr.