Bekkemellem rystet over moské-representant

0Shares

Pressetalsmann Gulam Sarwar i Central Jamaat-e-Ahl-E Sunnat  kom med en rekke kommentarer på Noor sitt utspill i VG i går.

– Hun kan si hva hun vil, og er sikkert pen og har en fin kropp, men vi kan ikke forandre Koranen på grunn av hva en kvinne mener, sier Sarwar i VG-artikkelen.

Bekkemellem er rystet over kommentaren.

– Jeg har ikke opplevd maken. Hva er dette for noe? Dette er diskriminering på sitt verste, sier en tydelig opprørt likestillingsminister.

Ifølge Bekkemellem har de norske imamene et ansvar for å gå ut i offentligheten og vise at de ikke står for lignende holdninger som pressetalsmannen her gav uttrykk for.

– Imamene må på banen og ta klar avstand fra dette, sier Bekkemellem.

– Dette er en kritikk de muslimske miljøene må tåle, uten at Kadra skal bli møtt med slike sterke reaksjoner, som man sjelden ser på trykk i dag, sier Bekkemellem.

Statsråden gir sin fulle støtte til utspillet til Kadra Noor om kvinnesynet i Koranen.

– Dette er et helt legitimt og sunt utspill fra en ung kvinne som kjenner miljøet godt. Hun opplever dette som diskriminerende ut i fra den plassen som kvinner skal ha i samfunnet, sier Bekkemellem.

Gulam Sarwar avviser at hans uttalelser er diskriminerende.

– Vi diskriminerer ikke kvinner. Jeg har sagt at vi ikke kan forandre Koranen på grunn av henne, det har vi ikke makt til, sier Sarwar til VG Nett.

Kadra Yusuf ble rikskjent for syv år siden, da hun ved hjelp av skjult mikrofon avslørte imamenes forhold til omskjæring i TV-programmet «Rikets tilstand».

Nå utfordrer hun Islamsk Råd i Norge med utspillet om at de bør gå gjennom kvinnesynet i Koranen.

– Det er lite plass til den moderne kvinnen i Koranen. For å ta et eksempel: Da Jonas Gahr Støre var på besøk i moskeen på Grønland for å holde foredrag, var det bare menn i salen. Kun tre kvinner var til stede i moskeen, men de måtte oppholde seg på galleriet slik at ingen kunne se dem. Vi kan ikke ha det sånn i 2007, sier Kadra til magasinet WHERE2GO.

Gulam Sarwar mener at dette eksempelet ikke er et utrykk for at kvinner diskrimineres i muslimske miljøer.

– Det er ikke diskriminering at kvinner sitter på galleriet i moskeen, det er kultur, sier han.