Slakter Sharifs «pakkisvask» og «pakkispakke»

I sitt nye storbilvaskeanlegg ved E6 selger Tommy Sharif en real «pakkisvask». Du kan også bestille «pakkispakke». – Man kan bruke taktikker i markedsføring, men jeg har ikke noe sans for slike raffinerte metoder for å markedsføre seg selv, sier Aslam Ahsan som er leder Stiftelsen for pakistanske barn.

– Jeg er jo den som selger flest “pakkispakker” i verden, så hvorfor skal ikke folk ville kjøpe “pakkisvasken” også? sier dekkselgeren Tommy Sharif til Romerikets blad.

1000 kvadratmeter har Sharif satt av til sitt nye storbilvaskeanlegg og er en del av utvidelsen av Sharifs dekksenter. En påbyggelse på 4500 kvadratmeter på det allerede eksiterende bygget som skal gå i gang 1. november.

Sharif skal nemlig i tillegg til å fylle opp 3500 kvadratmeter med dekk og felger også gjøre plass til en nettbutikk når bygget står ferdig 1. mars. Her kan man bestille “pakkispakka” som består av dekk og felger eller man kan droppe inn for en “pakkisvask”.

– Jeg er stolt over å være pakistaner. Det er ikke noe i veien for å gjøre litt narr av seg selv og være litt uhøytidelig. Jeg kaller jo bare en spade for en spade, forklarer Tommy.

Motbydelig
– Jeg synes det er motbydelig at en pakistansk mann ofrer sitt eget folk i egen markedsføring, sier Aslam Ahsan som er leder Stiftelsen for pakistanske barn.

Men langt fra alle deler disse meningene. Språkforsker Helene Uri synes “Pakkisvask” er artig:

– Det er jo litt morsomt at han gjør dette. Han tar tilbake et skjellsord og gjør det til sitt eget. Det er en velkjent strategi. Dermed tvinger han det til å bli ufarliggjort. Det er dog ikke et veldig positivt ord. Som kunde ville jeg dog hatt litt mer informasjon om hva produktet egentlig er, men han skal ha ros for at han modig, synes hun.