Pakistansk lov på kollisjonskurs med norsk lov?

En norskpakistaner dør og etterlater seg formue både i Pakistan og Norge. Skal arven fordeles etter norsk, islamsk eller pakistansk lov?

Svaret gir seg ikke helt uten videre, ifølge jurist Rukhsana Ashraf, som har forsket på norskpakistanske enker og arv.

– Ulike lovsystemer som står mot hverandre kan skape store og vanskelige konflikter på det privatrettslige området, sier Ashraf til KILDEN.

I sin masteroppgave, som inngår i paraplyprosjektet Minoritetskvinners diskrimineringsvern i en kulturelt kompleks, sosialt ulik og transnasjonal kontekst, har hun tatt for seg norskpakistanske kvinners rett til å sitte i uskiftet bo når de blir enker.

Uskifte – det vil si at boet ikke gjøres opp og arven fordeles før den lengstlevende ektefellen går bort – som loven gir adgang til i Norge, er ikke vanlig i Pakistan. Der fordeles arven gjerne umiddelbart, og både islamsk lov, pakistansk lov og lokal tradisjon gir arverett til flere enn bare enken og eventuelle barn, slik Aishas sak illustrerer.

Enker kommer dårligst ut
– De av mine informanter som sitter i uskiftet bo er fornøyde med det. Men uskifte er ikke alltid i enkens interesse, spesielt ikke når boet er lite og det er mye gjeld.