AMK-ansatte må bli mer proffe

Ambulansepersonell må bli flinkere til å takle særs vanskelige situasjoner hvor ikke-etniske norske innringere er involvert, sier OMOD-lederen Akhenaton de Leon.
Leder i Organisasjonen mot offentlig diskriminering (OMOD), Akhenaton de Leon, mener AMK må være så profesjonelle at de tåler kraftig utskjelling. I tillegg hevder han sentralene bør bli bedre til å takle innringere med annen bakgrunn enn etnisk norsk.
0Shares

En utskrift av samtalen mellom familien til avdøde Dundu Tulum og
nødnummersentralen AMK 3. januar ble nylig publisert på tv2.no. Utskriften viser at kraftige skjellsord som blant annet “sug meg” og “jævla horeunger” førte til at
personellet vegret seg for å sende ambulanse, skriver VG Nett.

Nå går lederen for OMOD, Akhenaton de Leon, ut mot det han kaller en manglende profesjonalitet hos sentralen.

– Jobben deres er å håndtere slike situasjoner. Hvis ikke må de få inn nye folk. Selvfølgelig støtter jeg ikke
ordbruken, men denne typen utskjelling kommer som en konsekvens av tidligere
tabber og synkende tillit, sier han til VG Nett.

Liten flerkulturell kompetanse
Ifølge Leon har AMK-systemet et problem med å håndtere minoriteter.

– Jeg sier ikke at det er rasisme i saken, men her har en person mistet
livet fordi det har gått galt på en eller annen måte. Man mister tilliten til
helsevesenet når man ser slike episoder gjenta seg, sier de Leon til VG Nett.

Antirasistisk Senter reagerer
– Jeg reagerer spesielt på to ting: Det virker som AMK-operatørene ikke har
forståelse for at folk her er i krise – og at de helt unødig trekker det
etniske kortet, sier leder Kari Helene Partapuoli til Nettavisen.