Lærer fellesskap gjennom fotballen

Ekte vinnerglede: elever ved voksenopplæringssenteret på Lakkegata fikk troféen overrakt av senterets leder Torild Løfwander. Her er det lyseblå vinnerlaget avbildet i det de holder vinnerpokalen.
Foto: Claudio Castello
– Gode sosiale ferdigheter er like viktige som å lære seg norsk språk, sier Torild Løfwander, leder for avdeling Sentrum i Oslo Voksenopplæring Rosenhoff.
0Shares

Været er småvarmt og klamt denne juniettermiddagen på Røabanen i Oslos vestkant. Ute på gresset kjemper første og andreetasje innbitt om tittelen best i skolen. Kampen foregår i svært jevne former og tilslutt trekker de lyseblåkledde det lengste strået, 5-4.

Jublende spillere fra alle verdenshjørner omfavner hverandre i vill glede og stoltheten er til å ta og føle på når leder for voksenopplæringen på Lakkegata, Torild Løfwander, gir de lyseblå troféet. Samtidig gratulerer hun det tapende grønnkledde laget for tapper innsats.

Til utrop.no sier hun hovedformålet er å gi elevgruppen følelsen av å ha gjort en ordentlig innsats.

Ildsjeler: Torild Løfwander (t.v) og lærer Lisbeth Stokke Johnsen (i sort).
Foto : Claudio Castello

– Alle, både lærere og elever ved senteret har lagt mye arbeid for å få til kampen. Folk har trent i ukesvis for denne store begivenheten.

Forfriskende: etter å ha kjempet hardt i nesten 90 minutter er det godt med en liten dukkert på Bogstadvannet for disse to irakiske elevene.
Foto : Claudio Castello

Fokus på sosialisering

Glad i voksenopplæringens aktivitetstilbud: Omar Hassan (32).
Foto : Claudio Castello

Løfwander sier sentrumsavdelingen av Voksenopplæringen, som holder til på Lakkegata skole, tar imot den elevmassen som har mest begrenset skolegang fra opprinnelseslandet.

– Vi har ca. fire klassetrinn fordelt på 20 nasjoner i elevgruppen, alt i fra Somalia til Irak til Gambia. Gruppen består av både flyktninger, asylsøkere og arbeidsinnvandrere. For mange blir møtet med en regulær skole- og læringsvirkelighet uvant og tøft, så derfor er det greit at man får litt informell læring. Og det å spille en fotballkamp gjør at man lærer å forholde seg til andre nasjoner, man lærer seg å respektere spilleregler og at man jobber som et lag.

Gir mersmak

32 år gamle Omar Hassan kom til Norge som krigsflyktning fra Somalia for seks år siden. Han sier til utrop. no at tilbud som det å ha en frilufts- og sportsdag for hele senteret, hvor både lærere og elever er involvert, gir mersmak.

– I nesten seks måneder har vi trent for å spille denne kampen. Så var det jo også hyggelig å være med på vinnerlaget.

Hjelper dette for at du skal bli bedre kjent med elever fra andre nasjoner, f .eks afghanere?

– Både og. Jeg får bedre kontakt med folk fra alle trinn og samtidig gjort annet enn bare skolearbeide, avrunder Hassan med et smil.