Ingeniører får ikke jobb

Tøffe krav: styret i Drammen Taxi strammer inn på språkkunnskap og serviceevne etter en lengre tids klagebølge. Sjåfører som ikke viser tegn til bedring kan ende opp med å miste løyvet.
Foto: Travis Modisette
Næringslivet trues av mangel på ingeniører viser en undersøkelse fra Tekna. Likevel finnes det ingeniører som er nødt til å  kjøre taxi, fordi de ikke får jobbene de søker på, skriver Teknisk ukeblad.

Magasinet har snakket med ingeniører med “eksotiske” navn som har søkt på relevante jobber mange ganger, men som sjeldent blir tatt inn til intervju.

Overkvalifiserte taxisjåfører

Mohammad Nawab søkte jobb overalt i Norge etter sin siste eksamen. Nå har det gått tre måneder med den samme beskjeden; at søknaden hans har blitt avvist.

– Nå jobber jeg som taxisjåfør i Oslo. Jeg er også tolk hos tolketjenesten fordi jeg snakker seks språk, blant annet persisk, kurdisk og arabisk. Men det er byggingeniør jeg virkelig har lyst til å jobbe som. Det er ikke penger som betyr mest for meg, men kunnskap og mer erfaring, sier Nawab til Teknisk Ukeblad.

Fafos funn er realistiske
Debatten om FAFOs undersøkelse blir stadig brukt i saker som dette. Ifølge rapporten til sistnevnte har ikke-vestlige navn 25 prosent mindre sjanse for å bli tatt opp til intervju. Fafo-forskere sendte 1800 helt like, fiktive jobbsøknader til reelle stillingsutlysninger.

De to søknadene var helt like i forhold til språkføring, utdannelse og arbeidserfaring, men skilte seg fra hverandre ved at navntrekket signaliserer at de to søkerne har henholdsvis etnisk majoritets- og minoritetsbakgrunn.

Ressurssterke søkere 
Rådgiver Eirik Devold i NITO mener at arbeidsgivere bør strebe etter et åpent og inkluderende arbeidsliv.

– Uansett bakgrunn bør en persons kvalifikasjoner og erfaring telle ved innkalling til intervju. Arbeidsgivere går glipp av kvalifiserte ingeniører hvis de ikke vurderer arbeidsledige og personer med utenlandsk navn på lik linje med andre kandidater. Når det gjelder arbeidssøkere, er det viktig å få frem hva de har brukt tiden på også i tiden de har vært arbeidsledige, sier Devold til Teknisk Ukeblad