Redningsskip nektes tilgang til verdens dødeligste migrasjonsrute

Skipet Sea Watch 4 holdes tilbake i Italia. Eierne av har gått rettens vei for å få redningsskipet frigitt.
Foto: Chris Grodotzki/sea-watch.org
Redningsskipet «Sea Watch 4» har den siste måneden blitt holdt igjen i Italia. Eierne av skipet har gått rettens vei for å få redningsskipet frigitt.
109Shares

Sea Watch 4 er den femte uavhengige redningsbåten som har blitt holdt igjen i Italia de siste seks månedene.

Dette føyer seg inn i et mønster hvor ikke-statlige redningsbåter blir nektet å drive livreddende arbeid i tråd med internasjonale konvensjoner.

–  Italienske myndigheter har hindret Sea Watch 4 og fire andre frivillige redningsskip i området, fra å dra fra kai for å utføre livreddende søk- og redningsarbeid. Dette gir dramatiske konsekvenser for mennesker i havsnød, sier landssjef for Leger Uten Grenser i Italia, Beatrice Lau, i en pressemelding.

Tvinges tilbake

Siden 19. september har minst 80 mennesker mistet livet i det sentrale Middelhavet. Bare forrige uke døde minst 20 mennesker – inkludert to barn og en gravid kvinne.

Hundrevis av mennesker har blitt plukket opp av den libyske kystvakten og tvunget tilbake til Libya hvor de risikerer tortur og misbruk.

Lover blir overtolket

Leger Uten Grenser anerkjenner behovet for grundige skipskontroller. Men slike kontroller er ment å ivareta -og øke sikkerheten til sjøs, ikke brukes som politisk motiverte grunner for å hindre livreddende aksjoner til sjøs.

Italienske havnemyndigheter utførte nylig en 11 timer lang inspeksjon på Sea Watch 4. Her ble mannskapet presentert med en rekke avvik; fra ødelagte lys og mangel av en type sertifisering som det ikke er mulig for Sea Watch 4 å få med tysk flaggstat, til at det er for mange redningsvester om bord. Dette kan sammenlignes med å sette en ambulanse i garasjen fordi den er for velutstyrt.

– Vi har gjort alt vi kan for å rette de påleggene vi har fått beskjed om, på tross av at noen av disse er svakt begrunnet eller umulig å gjøre noe med. Vi frykter at legitime prosedyrer og maritim lov blir brukt bevisst av italienske myndigheter for å stanse søk- og redningsarbeid, sier prosjektansvarlig i Leger Uten Grenser, Barbara Deck.

Europa tar ikke ansvar

Europeiske myndigheter har redusert redningskapasiteten i det sentrale Middelhavet på tross av at det er en av de dødeligste migrasjonsrutene i verden.

Vi ser som paradoksalt når vi vet at EU samtidig har forpliktet seg til en mer human tilnærming til migrasjon gjennom deres nylig lanserte migrasjonspakt. Når europeiske land ikke er villige til å utføre søk- og redningsarbeid, er det minste de kan gjøre å la uavhengige redningsbåter gjøre jobben.