– Vi startet opp denne prisutdelingen fordi vi ønsker å få slutt på svartmalende innsamlingsvideoer som spiller på fordommer, sier Jørn Wichne Pedersen (bildet), leder i Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH) via en pressemelding.
Organisasjonen har sett seg lei av gammeldags og skadelig informasjonsarbeid fra utviklingsorganisasjoner, og har hatt stor internasjonal suksess med sine satirevideoer om bistandskommunikasjon, som nå har nådd over 4 millioner visninger på YouTube. Også den nye prisutdelingen har vekket oppsikt internasjonalt.
– Med de to første kampanjene våre så vi en enorm interesse internasjonalt for å endre stereotypiene om utviklingsland. Folk fra hele verden har nå stemt på sine favoritter. Målet med prisutdelingen er å fremme mer kreativitet og nyskaping i bistandskommunikasjon.
SOS Barnebyer årets norske bidrag
Syv innsamlingsvideoer fra ulike bistands- og utviklingsorganisasjoner er plukket ut av en internasjonal fagjury. Årets norske nominerte er SOS Barnebyers video «Ville du gitt jakken din til Johannes?», nominert i kategorien Golden for sitt kreative bidrag.
– For oss er det viktig å fremheve de beste videoene. De bruker kreative metoder som bryter ned skillet mellom «oss» og «dem vi prøver å hjelpe». Slike metoder bør bistandsorganisasjoner bør strekke seg etter, i motsetning til de nominerte i kategorien Rusty, sier Pedersen.
FAKTA:
· Prisene har fått navnet The Golden Radiator Award og The Rusty Radiator Award – hentet fra en satirisk musikkvideo som SAIH produserte i 2012 med tittelen « Radi-Aid: Africa for Norway» . Videoen er en parodi på “We are the world” og “Do they know it’s christmas”, og fikk over to millioner treff på YouTube.
· Nominerte til Rusty Radiator: “Hunger Stops Here” – Concern Worldwide, “The Most Important Sexy Model Video Ever” – Save The Children USA, “What Does Poverty Look Like?”, “Save A Child” – Feed A Child South Africa
· Nominerte til Golden Radiator: “Ville du gitt jakken din til Johannes?” – SOS Barnebyer Norge, “Rice Growing in Liberia” – Oxfam GB, “The Most Shocking Second A Day” – Save The Children UK