![27787](https://i0.wp.com/img.utrop.no/wp-content/uploads/2015/05/27787.jpeg?resize=696%2C399&ssl=1)
- Sett av over to millioner på to døgn: – Historisk - 14.07.2024
- Fernandez blir Easees nye toppleder - 13.07.2024
- Haitam tar gjenvalg - 13.07.2024
Svensk-bosnieren Mustafa Agovic ble innlagt på sykehus i flere dager etter en voldsepisode i september. Han ble overfalt i sin egen buss da han kjørte en rute på Nesodden.
– Jeg er fremdeles sykemeldt og har mye smerter. I tillegg er jeg redd for å gå tilbake på jobb, sier Agovic, som har fått diagnosen posttraumatisk stress etter voldsepisoden.
Agovic er ikke et enkelttilfelle. YTF utførte en medlemsundersøkelse i juli som viste at tre av ti bussjåfører har opplevd vold eller trusler på jobb. Etter voldsepisodene er få sjåfører tilbake på jobb.
Ikke tilbake på jobb
– Sjåførenes sikkerhet og arbeidsdag må bedres. Løsningen er å bedre bussanbudene. Økonomi kan ikke lenger gå på bekostning av sikkerhet. Myndighetene må sette i verk tiltak som trygger sjåførenes hverdag, krever forbundsleder Svein Furøy, sier forbundsleder Svein Furøy i Yrkestrafikkforbundet (YTF), i en presseuttalelse.
– Skap tryggere arbeidsdager
Et avgjørende virkemiddel er å få sikkerhetselementene inn i bussanbudene, mener Furøy.
– Yrkestrafikkforbundet (YTF) har i lang tid jobbet for å skape tryggere arbeidsdager for sjåførene. Organisasjonen har presentert en rekke tiltak som vil gjøre jobben og hverdagen til sjåførene tryggere.