![g-nilsen.jpg](https://i0.wp.com/img.utrop.no/wp-content/uploads/2022/05/c2599032-6d14-42c5-be51-34f424685813.jpg?resize=696%2C400&ssl=1)
- Sett av over to millioner på to døgn: – Historisk - 14.07.2024
- Fernandez blir Easees nye toppleder - 13.07.2024
- Haitam tar gjenvalg - 13.07.2024
Språkforsker Gølin Kaurin Nilsen ved Universitetet i Stavanger har studert prosessen mot et mer komplekst språk og funnet hvordan norskundervisning kan tilpasses ulike nivå, ifølge Universitetet i Stavanger i en pressemelding.
Funnene er publisert i Nilsens doktoravhandling «Substantivfrasens kompleksitetsutvikling i innlærerspråk. En konstruksjonsgrammatisk analyse av skriftlig produksjon fra A1- til B2-nivå».
Via funnene utviklet hun en modell som viser hvordan det skjer en gradvis systematisering og abstrahering av språkstrukturer.
– Det har vært antatt at språket blir mer komplekst etter hvert som en lærer mer, men ingen har tidligere undersøkt når det skjer, i hvilket tempo og med hvilket sluttresultat. For eksempel har mange ment at B1-nivå er et utprøvingsnivå der det skjer mye, og at kompleksitetsutprøving går på bekostning av korrekthet.