Etablerer multispråklig meningsmålingsenhet

Norges første flerkulturelle avis etablerer nå en egen multispråklig meningsmålingsenhet. Målet er å tilby markedsanalysetjenester, der også innvandrere som ikke snakker norsk kan delta.

– Utrop har allerede utført en meningsmåling angående hvilke partier innvandrere kommer til å gi sin stemme ved høstens stortingsvalg. Erfaringen med denne type undersøkelser er positiv, og vi vil derfor begynne å tilby slike tjenester til eksterne kunder, sier redaktør Majoran Vivekananthan. Resultatet kan man lese i jubileumsutgaven av Utrop, som kommer den 3.juni. Meningsmålingen er gjort i forbindelse med Utrops 1-års jubileum.

Avisen har journalister med bakgrunn fra 15 forskjellige land, og mange av dem er tospråklige. Ifølge redaktøren danner dette fundamentet for meningsmålingsenheten i Utrop.

– Vi skal gjøre markedsanalyse tilgjengelig for et bredere marked gjennom å nå en gruppe som majoritetsmeningsmålingsselskaper ikke klarer å fange opp, sier Vivekananthan.

– Journalister er fra før av opptatt av talls validitet og reliabilitet og på hvilken måte fakta tilegnes. Jeg tror derfor våre metoder er på et nivå som er akseptabelt, sier han.