– Rasistisk Djuice reklame

Organisasjonen mot offentlig diskriminering (OMOD) hevder at en relamefilm for mobilselskapet Djuice er rasistisk og diskriminerende.

Filmen det er snakk om viser først en typisk norsk idyll hvor far og sønn er ute i en båt og fisker. Plutselig kommer det svømmende en svart rap-artist som skal informere om Djuice sine mobile tjenester. ”Yo dog! We`re changing label” er beskjeden han kommer med.

– Det virker som om vedkommende er dum, at han er en tjener, og at han er så pliktoppfyllende at han svømmer bort til båten. Han har til og med klær på, og kommer svømmende for å levere en beskjed til den hvite mannen. Det setter ikke vi pris på, sier Akhenaton de Leon leder i OMOD, til NRK.no.

Han mener at dette bare er et av flere eksempler på at reklamebransjen sprer fordommer, og mener at folk med mørk hud bare slipper til når de skal latterliggjøres.

Selskapet bak reklamen er Kitchen reklamebyrå. De stiller seg uforstående til OMOD sine påstander.

– Dette er rett og slett en tøvete påstand. Vi dramatiserer her et produkt som Djuice har, hvor det handler om mobile tjenester som musikk. Samme konseptet har blitt brukt i flere land og i flere forskjellige annonser uten at noen har reagert på det, sier Daglig leder i Kitchen Haakon Dahl til Propaganda.