- Jenteprisen gikk til Iman Meskini - 14.10.2024
- Ny Fett-redaktør vil skrive om etniske minoriteter - 14.10.2024
- Una Pasovic vil inn på Stortinget - 12.10.2024
En internettreklame for snopmerket PopChips faller ikke i god jord hos enkelte i USA. Nå er filmen hvor skuespiller Ashton Kutcher er utkledd som en indisk mann, trukket tilbake, skriver Aftonbladet.
Kutcher, som tidligere var gift med Demi Moore og sto bak hitshowet på MTV Punk´d, er i filmen utkledd som Bollywood-produsenten Raj, som er på utkikk etter kjærlighet. For å se mest mulig “indisk ut” har Kutcher ansiktet fullt av brunkrem.
Humoristisk ment
Etter anklagene ble reklamefilmen trukket tilbake fra Facebook og YouTube. En talsperson for selskapet Popchips avkrefter imidlertid at reklamefilmen var ment rasistisk.
– Rollen ble skapt for å få folk til å smile, og meningen var aldri å forsterke stereotyper, sier han til tv-kanalen CNN.
“Tøysete”
Nettstedet YouTube har imidlertid en kort versjon som viser deler av reklamefilmen. Etter kommentarene å merke mener flesteparten at dette var et heller tøysete påfunn, enn noe som var rasistisk ment.
– Jeg er inder, men kan ikke si meg noe særlig fornærmet over videoen. Bare kanskje over det j#v%a forferdelige forsøket hans på å lage en indisk aksent. Selv Apu fra Simpsons snakker bedre, var et av innleggene.
– Hvis dette er rasistisk, så hva kan vi si om Borat (journ. anm: Sascha Baron Cohens omstridte rollefigur)? Jeg tror det eneste som kan krenke noen i denne videoen er Kutchers elendige skuespill.
– Jeg synes det er helt latterlig å trekke dette tilbake. Vedkommende som sto for den avgjørelsen bør heller se å få seg noen baller!, var et annet av innleggene som støttet P´nked-stjernen.