- Una Pasovic vil inn på Stortinget - 12.10.2024
- Ny gateutstilling feirer det fargerike og mangfoldige Grønland - 12.10.2024
- Statsbudsjettet: Vil øke støtten til leselyst og flerspråklighet - 10.10.2024
Swiss-reklamen viser bildet av et fly under slagordet “Kreuz ist Trumpf”. Slagordet vil direkte oversatt til norsk bety “korsets seier” eller “korset er et triumfkort”, og har skapt sterk debatt i ulike debattfora, særlig i lys av høstens kontrovers rundt film- og karikaturstriden, melder nettstedet 20min.ch.
Flere sveitsiske muslimer har kastet seg i debatten og reagerer sterkt på reklamet.
– Oppfatningen blant mange er at Swiss bevisst bruker en retorikk som går ut på at dette er en kristenkors og ikke sveitserkorset, som jo er landets nasjonale symbol. Resultatet er mange ser på dette som ekskluderende og fornærmende, skriver den tyrkiskfødte journalisten Cemil Baysal i avisen Der Sonntag.
Vanskelige relasjoner
Opptil 400.000 tusen muslimer bor i det sentraleuropeiske landet, hvor mesteparten kommer fra land på Balkan, Tyrkia og Midt-Østen. Sveits´muslimer bor for det meste i de tyskatalende områdene, og både interetniske og interreligiøse forhold har til tider vært anstrengt. I 2009 gikk blant annet førte et vedtak i en folkeavstemning i byen Wangen til en landsomfattende forbud mot bygging av minareter, og i de siste to valgene har det høyreradikale partiet Schweizerische Volkspartei (SVP) gått sterk frem. Motstandere mener partiet har en innvandrer- og islamfiendtlig retorikk.
Swiss selv avviser at slagordet eller reklamen er på noen som helst måte ment som en provokasjon mot landets muslimer.
– Vårt reklamebudskap har på ingen måte noe hensikt å lage politiske eller religiøse uttalelser. Vi beklager samtidig hvis det har krenket enkeltes religiøse følelser, skriver talskvinne for Swiss, Myriam Ziesack, i en pressemelding.