Sør-Afrika: en ny callsenter-kjempe

Callsenterbyen: bydelen Umhlanga utenfor Durban er et vekstområde
Foto:Skjermdump/GoogleMaps
Stadig flere selskaper vurderer å flytte sine callsentre fra India og andre asiatiske land til engelskspråklige land i Afrika.
0Shares

En tidlig onsdagsmorgen. Alle planer legges klare for arbeidsdagen, men plutselig ringer telefonen. Noen prøver å selge deg alt fra aksjer, til telefonabonnement til finansielle tjenester. Så takker man pent og høflig nei, eller går med på tilbudet.

Sannsynligheten er stor for at personen som ringte sitter i en enorm kontorlokale i New Dehli eller Mumbai. Nå kan imidlertid stadig flere av samtalene komme milevis unna, fra Johannesburg og Cape Town. For nå seiler Sør-Afrika opp som verdens store callsenterland, og hamle opp med India og de andre asiatiske land om noen år, melder CNN Marketplace.

Tall fra sør-afrikanske handelsorganisasjoner viser blant annet at callsenter-bransjen vokste med vannvittige 85 prosent mellom 2007 og 2010. 

Talent og tonefall
Amazon og Aegis er blant bedriftene som har begynt å bruke sør-afrikanske callsentre. Britiske Coracall har også åpnet en ny en i Durban, noe som selskapets administrerende direktør, Philip Lightfoot, foreløpig ikke angrer på.

– Først og fremst innså vi hvor høyt utdannede og kompetente de lokale ansatte er, sier han til CNN Marketplace.

Likevel var det aksenten som overbeviste ham om å satse sør-afrikansk.

– Blant briter og den del andre engelsktalende finnes det et stigma mot indisk aksent. Sør-afrikansk engelsk, og særlig Durban-varianten, er mer “nøytral”. Vi har sett at det er lettere å forstå for britiske kunder.

Får regjeringsinsentiver
Ironisk nok har flere av callsenter-toppene i sør-afrikanske firmaer selv indisk bakgrunn. Suleman Shaikh, som driver et callsenteret Direct Channel Holdings i Johannesburg, mener det er en bevisst satsing fra staten som kan bidra til at Sør-Afrika blir en fremtidig callsenter-kjempe. 

– Tiltak som skattelettelser for næringslivet, samt tilskudd til investering og opplæring har gitt resultater. Vi kan nå konkurrere med andre offshore lokasjoner, som India og Filippinene, sier Shaikh til CNN Marketplace.