Svensk redaktør: Sosiale medier bidrar til høyreradikalisme

– Nordmenn må ta ansvar for det de deler på sosiale medier, sier Schibsted-toppen Karin Pettersson til Nettavisen.
Foto: Skjermdump/YouTube/nhovideo
Schibsted-direktør Karin Petterson mener nordmenn må slutte å være naive i sin bruk av sosiale medier.

Under NHOs årskonferanse Vi og verden snakket hun om «den nye offentligheten». Schibsted-toppen advarte mot at denne domineres av sosiale medier, og ser for seg at folks engasjement må tas på dypeste alvor.

– Nordmenn må ta ansvar for det de deler på sosiale medier, sier Pettersson i et intervju til Nettavisen.

Hun peker spesielt på ytre-høyre som hun mener driver med konspirasjonsteorier og sprer «fake news» som skadelig i denne nye offentligheten.

– Det er ikke ytre-høyre, slik som Sverigedemokraterna, som er gode på sosiale medier. Det er sosiale medier som er gode på å dyrke frem ytre høyre, sier Petersson med klar formaning.

Etterlyser etiske regler
Nå etterlyser Petterson nye etiske regler for sosiale medier.

– Mange bedrifter, vanlig folk og politikere er ikke klare over hva de bidrar til. Når de deler innhold som er skadelig for den offentlige samtalen er de med på å finansiere ytre høyre. Bedrifter legger igjen enorme beløp i markedsføring på disse plattformene. Dette fungerer som en plattform for ekstreme holdninger og konspirasjonsteorier, sier hun til Nettavisen.

Klikk her for å se Pettersons tale under NHOs årskonferanse