Katolisismen ønsker seg en karikatursak

Overreaksjon og dobbeltmoralisme: Unhate-kampanjen fra Benetton har fått sterk kritikk fra ledelsen i den katolske kirken
Foto:Audrey Pilato
Benettons omstridte reklamekampanje har ført til sterkere reaksjoner fra Vatikanet enn fra egyptiske imamer.
0Shares
Klesfirmaet, som fra før av ikke er ukjent med å bruke sterke virkemilder i sine reklamer, skapte harme langt inni Romkirkens hjerterot ved å stille ut et bilde av Pave Benedikt mens han kysser den høytstående egyptiske imamen Ahmed Mohamed el-Tayeb i munnen. 
Under tittelen “Unhate” har Benetton paret opp flere “fiender” på den internasjonale politiske arenaen til likekjønnet og tolerant klining med formålet om å skape mer kjærlighet, og motvirke hat og fiendskap. Sør-Koreas president kysser sin nord-koranske erkefiende, akkurat som Venezuelas Hugo Chavez og USAs Barack Obama. Også palestinernes leder Mahmoud Abbas låser lepper sammen med den israelske statsministeren Benjamin Netanyahou. Men mest furore har det nok vært knyttet til bildet mellom de to religiøse lederne.

Imamer, paver og AIDS-ayke

Tidligere har Benetton avbildet dødsdømte fanger og AIDS-syke i sine reklamekampanjer. For mange troende er likevel fotomontasjen av paven og en av den muslimske verdens ledende religiøse autoriteter et for ekstremt virkemiddel i forsøket på å oppnå mer blest og PR.

Ledelsen i Vatikanet har erklært fotomontasjen som “uakseptabelt, provoserende og respektløst”. Senere hører historien til at Benetton har fjernet bildet fra både boards, magasiner og på nettreklameplass. 

Egne og andres regler

El-Tayeb leder Al-Azhar i Kairo, en av de mest innflytelsesrike religiøse skoler innenfor sunni-islam. Tidligere i år valgte han å droppe en interrerligiøs konferanse med ledelsen i den katolske kirken etter at paven uttalte seg kritisk til hvordan Egypt har behandlet sine 8,1 millioner kristne i kjølvannet av religiøse konflikter som har oppstått etter revolusjonen i landet. Samtidig har jeg ennå til gode å se en eneste protestmarsj eller brente Benetton-klær på gata i Kairo siden det anerkjente klesmerket skal ha begått en så “stor fornærmelse”. 

I stedet er det den katolske kirken som gjør mest lurveleven ut av det hele og lederskapet sier seg fornærmet på vegne av alle praktiserende og troende. Bildemontasjen av et homokyss med Joseph Ratzinger, som paven heter i det vanlige mundane liv, har blitt en katolisismens lightversjon av karikatursaken. Men i motsetning til den opprinnelige, hvor formålet var å skape sinte reaksjoner blant muslimene midt under en religiøs høytid, er Benettons bidrag heller barnslig og morsom- og forankret i ytringsfriheten.

Ratzinger, eller Benedikt, har for noen år siden selv kommet med ganske omstridte uttalelser om islam. Håndteringen av de seksuelle skandalene har også vært en enorm ripe i lakken. Kanskje gikk Benetton over streken for denne gang, men det har sannelig lederskapet i Roma gjort veldig ofte – og ofte i langt mer alvorligere saker, rent historisk.

Vatikanet oppfører seg i min mening som om enkelte regler gjelder for dem, og andre for resten. I seg selv er det den største bansligheten av dem alle. Særlig når 81 millioner egyptere, både kristne og muslimer sammen, har langt viktigere ting å protestere mot.