Var det nødvendig med alle personangrepene?

En diskusjon om deprivatisering av islam er et viktig poeng når man snakker om sharia i Norge, hevder innsenderen.
Foto: Scanstockphoto.com
Uwaysi Bin Kareem henger seg opp i uvesentligheter, mener Sølva Nabila Saxelin. Les hennes svar om islam og retten til å velge hva man tror på her!
0Shares

Jeg leste at mitt navn dukket opp i en kronikk på Utrop sin nettside, og i den forbindelse skriver jeg nå et lite tilsvar. Jeg er ikke så opptatt av hvem som tror hva, eller hvem som tror på Hadith eller ikke, hvem som har sagt hva for tre år siden på www.islam.no hvor jeg en gang var moderator, men jeg har fratrådt mitt verv for en tid siden, for å fokusere på min egen nettside, samt mange andre ting. Dette kom derfor litt ut av det blå, men jeg skulle jo ant det, etter at vedkommende som skrev kronikken “Feil forståelse av islam gir ekstremisme” begynte å poste på min blogg for ett par uker siden, samt postet link til noe han har skrevet på en tredje nettside på en kommentar jeg skrev til ett innlegg på VGNett.

Hadith er vesentlig

Uwaisi skal være bare glad for at jeg følger Hadith, for da er jeg faktisk pålagt til å være stille, om jeg ikke har noe godt å si. Jeg orker ikke la dette bli noe milelang diskusjon om hvorfor jeg følger Hadith, eller hvorfor han ikke gjør det, for den diskusjonen har vi hatt før, og jeg har også hatt den med andre mennesker. Det bryr meg lite hva de tror.

Den som ikke adlyder Gud og Hans sendebud, er klart på vidvanke.

Ut fra min definisjon, og de lærde jeg velger å følge, så er Hadith en vesentlig del av islam, for det er gjennom Hadith-literatur en vi får vite hvordan Profeten Mohammed, fred være med ham, levde, og i og med at vi er pålagt i Koranen til å følge Profetens eksempel, feks i Surah 33 vers 36 – “Det sømmer seg ikke for en troende mann eller kvinne, når Gud og Hans sendebud har truffet avgjørelse i en sak, å ha fritt valg i denne sak. Den som ikke adlyder Gud og Hans sendebud, er klart på vidvanke “

Eller dette verset, Surah 4 vers 69 – “De som viser lydighet mot Gud og mot Sendebudet, vil være sammen med dem som Gud har beredt glede, profetene, de rettferdige, martyrene og de rettskafne. Gode følgesvenner er dette.”»

Samvittighet

Dette er mitt valg, og at jeg en gang for tre-fire år siden da Uwaisi møtte meg som moderator på islam.no, at de som velger å se bort fra dette, ikke er muslimer, er noe jeg får ta på min kappe, og et utsagn jeg står for, men for all del, det handler ikke bare om at man ikke tror på Hadith, men det handler om hvordan man ikke tror. Om man sjikanerer muslimer som velger noe annet, er man på vidvanke, og om man må ty til kallenavn som “skautehoda” og bruke utsagn jeg har brukt, f eks at jeg har kunnet si en gang at «man kan vel bli litt svett i hodebunnen av hijab» og male og male på dette utsagnet, og smøre det ut i det vide og breie, er vel utenfor de flestes samvittighet.

Uwaisi skriver blant annet at «Det er også påstått å være krevet av Gud, som ikke engang bruker dette ordet slikt i Koranen. Derfor gjør jeg narr av det, og ekstremistene som virker å sette fokus på hijab, men ikke forstår fredelig tolkning av Koranen.» Joda, han kan gjøre narr alt han vil av hva jeg velger å kle meg i, og hvordan jeg velger å tolke islam, men å si selv at i og med at han har vært muslim i ti år gjør han til en ekspert på islam, og at han kunne ha vært imam med alle de studiene han har innen islam, ja da kan jeg bare si at «jeg ser dine ti år, og høyner de med åtte til, til mine 18 år under beltet som muslim».

Sammenlignet med Satan

Å sammenligne oss som en gang jobbet med islam.no (pluss noen flere som aldri har vært moderatorer eller på noe vis stått bak noe på hele siden, som Trine for eksempel) med Satan i utsagnet “Uro og idioti, rare påstander, rare regler, kombinert med fnising og røde kinn. Hvis man tenker over dette, så er det jo ikke en troende som kommer til syne. Det er jo satan, ildånden,” er vel å gå litt for langt. Jeg ser at Utrop har kuttet ned på orginalartikkelen, og mener at Utrop skulle holdt seg for gode til å publisere linjer som dette også.

Om man tar en titt på bloggen min hvor Uwaisi har postet en del kommentarer (http://blogg.muhajabah.no) så ser man jo hvordan han nevner dette med fnisingen. Det er en av oss som han kranglet med for ett par-tre år siden på Nettby (som forøvrig er stengt) som brukte å skrive ordet fnisei hermetegn noen ganger i frustrasjon, og dette, sammen med det han mener er røde, misbrukte kinn på bildet i logoen til islam.no, er noe som desverre males ut i det kjedsommelige.

Jeg ønsker hverken empati eller klapp på skulderen med dette, men siden mitt navn ble nevnt, ønsker jeg rett og slett å “renvaske” meg bittelitt, og forklare litt bakgrunnshistorie, og forklare mitt standpunkt til hva som blir skrevet om meg selv.