– Homofile har en naturlig plass i moskeen

Ja til et islam med hjerterom for alle, uansett legning, var tonen under en nylig arrangert debatt om islam og homofili. Fra venstre: imam Daayiee Abdullah, generalsekretær i Skeiv Verden, Susanne Øvergaard, samfunnsdebattant Lars Gule og skaperen av filmen Gender Me, Nefise Øzkal Lorentzen.
Foto: Claudio Castello
Nylig var den amerikanske homofile imamen Daayiee Abdullah på Norgesbesøk. Han kjemper for en moské der alle er inkludert. 

– Min og andre likesinnedes oppgave er ikke å lage en “homo-moské”, men en inkluderende moské, hvor alle kan føle seg velkomne. Uansett om de er menn eller kvinner, heterofile eller homofile, eller om de har en annen tro.

Det sier den amerikanske homofile imamen Daayiee Abdullah til Utrop. Nylig deltok han på debatt på Humanismens Hus i Oslo. Han mener homofile muslimers kamp handler om å skape en møteplass for alle.

Hjemme i USA er Abdullah en av hovedfigurene bak reformnettverket Muslims for Progressive Values. Selv konverterte han i 1985, på et tidspunkt hvor det å være muslim var en sjeldenhet. For ham går det helt greit å kombinere legning med troen.

Religioner har ikke som privatpersoner en legal status, og kan derfor heller ikke kreve et særvern.

– Jeg prøver ikke å overtale noen, men velger heller å gi et alternativt syn, og gi de som føler seg utestengt av sin menighet, i dette tilfellet de skeive muslimene, et sted hvor de kan følge seg hjemme, argumenter han.

Mye som gjenstår
Skeiv Verden arrangerte debatten sammen med Human-Etisk Forbund. I forkant viste man Nefise Øzkal Lorentzens film Gender Me, som tar opp dobbeltdiskrimineringen som rammer homofile med muslimsk tro.

Skal man tro innleggerne så er det mye som gjenstår å jobbe med for å oppnå felles aksept. Standpunktene var mange og spennende

– Fortsatt er det mange som kan tro at de kan vinne esktrapoenger i himmelen hvis de slår ned en homofil person, påpekte Magne Richardsen, prosjektleder i Skeiv Verden.

En av gruppas nære medarbeidere, som selv har muslimsk innvandrerbakgrunn, fremhevet en annen aspekt ved spørsmålsstillingen.

– Noe av problemet er at det finnes dessverre mye rasisme og islamofobi blant enkelte i homomiljøene. Så det går også den andre veien.

Viktig med konfronterende dialog
Tidligere generalsekretær i Human-Etisk Forbund Lars Gule var på sin side klar på at en dialog mellom to ulike parter, særlig i en sterk debatt som den om dobbeltdiskrimineringen av homofile muslimer, måtte ha et preg av dialog med konfrontasjon.

– Hvis man ikke har en reell meningsutveksling, hvor man i det minste kan bli enige om å være uenige, så er denne dialogen ikke annet falsk og “fluffy”.

Ifølge Gule er menneskerettighetene individuelle, og overgår enhver religiøs samfunns behov.

– Religionsfriheten gir retten til tilbedelse, tro og forsamling, men ikke retten til å nekte andre en livsførsel på trosgrunnlaget ene og alene. Religioner har heller ikke som privatpersoner en legal status, og kan derfor heller ikke kreve et særvern, hevdet han.

Ting går fremover
Siden Muslims for Progressive Values ble stiftet for fem år siden har man nådd flere milepæler. Blant annet har man fått flere tradisjonelle menigheter i USA til å akseptere skeive troende, i tillegg til å bryte med kjønnssegregeringen under bønnen.

– Stadig flere moskéer i USA har gått over til å bli kjønnsblandede. For oss er dette helt klar en viktig seier. Vi føler at vi har fått innflytelse og bidratt til internt paradigmeskifte i amerikanske muslimske miljøer.