Oppgavene er mange, og reise- og møtevirksomheten likeså. Men for Archetti Stølen er belønningen stor. Nemlig å få jobbe med det hun liker best.
– Jeg er på en måte født og oppvokst med verdensmusikken, og alltid vært en del av miljøet. Hjemme hos foreldrene hadde platespilleren ofte på gamle klassikere som Caetano Veloso og Mercedes Sosa. Så du kan si at veien til festivalsjefjobben og valget med å jobbe i denne bransjen falt naturlig for meg.
38-åringen er halvt argentinsk og halvt norsk. Hennes avdøde far studerte sosialantropolgi i 68-årets Paris, og traff en norsk kvinne. Ekteskapet deres ble begynnelsen på hennes liv, men historien skulle etterhvert vise fra sin mindre hyggelige side.
Kultur og kunst kan motvirke oss-dem-tankegangen.
– Etter hvert tok de militære makten i Argentina. Selv om faren min ikke var politisk aktiv, eller kom til Norge i politisk asyl, hadde han ikke noe annet valg enn å flytte til Norge og blir her til diktaturet var over i 1983, og da var avgjørelsen for lengst tatt for hvor vi skulle bo.
Var tangodanser
Archetti Stølen vokste opp som sosialantropologbarn i et mangekulturelt hjem, og har bodd i Oslo, Paris og Buenos Aires.
– Jeg tenker egentlig ikke så veldig mye i hverdagen på at jeg er norsk-argentiner, men det å ha flere identiteter har mange fordeler, for eksempel det å kunne flere språk, det å ha vokst opp med en viten om at verden er stor, at man må krysse et hav for å treffe en familie som snakker et annet språk og ligner litt på deg! For meg har denne mangfoldige bakgrunnen helt klart vært positivt, både i hverdagen og i en jobbsituasjon.
38-åringens første innsats på kulturfeltet var på Kulturslottet Soria Moria i 1998. Fem år senere begynte hun i utenlandsavdelingen i Rikskonsertene, før hun gikk over til å bli festivalsjef for Oslo World Music i 2006. I mellomtiden har hun vært tangodanser og pedagog på proffnivå.
– Jeg har jo alltid jobbet med ting som henger sammen. Men tangoen skulle jeg gjerne hatt mer tid til, medgir hun.
Viktig med musikk som møteplass
Som øverste ansvarlig for Oslo World Music har Archetti Stølen ansvaret for å koordinere og videreutvikle, og i samråd med sin stab utvelge de artistene som man mener vil bidra til å lage en god festival.
– Vi er opptatt av fri kulturell utfoldelse. Oslo World Music har også et samfunnsansvar, og utfordringen ligger i å lage et produkt som kombinerer bevisstgjøring og kvalitetskunst.
Ofte snakkes det om “oss” og “dem”-tankegangen. Hvor viktig er kultur og kunst for å motvirke dette?
– Veldig viktig. Kunst som virkemiddel, og særlig musikk som et universelt språk skaper møteplasser og sprenger grenser. I både musikk og billedkunst finnes det en urkraft som bryter alle barrierer. En kan bli berørt av en låt selv om man ikke skjønner språket, argumenterer hun.
Yoga og familie
Archetti Stølen er familiemenneske og liker å holde seg i form når hun ikke driver med verdensmusikk på kontoret sitt på Ila.
– Jeg er i den senere tid blitt litt mer hekta på løping, i tillegg til å drevet med yoga i noen år. Siden jeg er gift med en jazzmusiker så er jeg ofte på hans konserter. Ellers skulle jeg gjerne hatt mer tid til å lese, sier 38-åringen, som stortrives med å la jobb og fritid gli sammen.
Navn: Alexandra Archetti Stølen
Alder: 38
Sivilstatus: Gift, og mor til to tvillingsønner på fem og et halvt
Positive sider: Sporty, dedikert og sosial
Negative sider: Stresset, kontrollfrik og kan slite med å sette grenser på hvor mye jeg skal jobbe med noe; når skal man gi slipp og når skal man la tog gå?
Hvilke tre personer ville du invitert til middag? Tre er for lite. Jeg må ha minst ti personer hvis jeg skal ha middagsfest. Hvis jeg får lov så kan jeg ha to fester: en hvor jeg inviterer mammaen min, Kristi Anne Stølen, Jonas Gahr Støre og Gabriel Garcia Marquez (journ. anm.; colombiansk forfatter) og en annen hvor jeg fikk invitere min avdøde far, Eduardo Archetti, Lionel Messi og Aslak Sira Myhre.