Skjulte farer: Ønsket om å være en god muslim har utartet til et halal-hysteri, mener vår spaltist. ILLUSTRASJONSFOTO:
Foto: Scanstockphoto

Halal-hysteri

De siste ti årene har vi nærmest fått et halal-hysteri. Det er ikke lenger bare snakk om en religiøs slaktemetode, men om halal-godteri, halal-cola, halal-parfymer, halal-kosmetikk, halal-medisin, halal-vaksiner og halal-sjampo.

Utrop nr. 1/2011 (20.01.2011)
Lenge har jeg tenkt på den omfattende ”halaliseringen”. Det var greit på den tiden det bare var snakk om halalkjøtt. Nå går det i surr med alle de nye fenomenene. I 2009 var det gått så langt at forskning.no skrev en stor sak om ulike ting som forbrukerne ønsker skal være halal. Ifølge dansk forskning har halaliseringen nådd de store kjedene som McDonalds og Nestlé. Og det forundrer meg ikke.

Farer over alt

”Det er synd at man ikke kan nyte godteri som man ellers vil. Men det finnes godteri som er spiselig og ikke inneholder svin”. Dette fant jeg på en side som heter ikkehalal.com. En facebook-side er blitt opprettet med det samme navnet. Det er nyttig informasjon for de ”radikale” muslimene, men kan bli litt for mye av det gode for den alminnelige mannen i gata. Kjent og vanlig er det at en muslim skal holde seg unna svin og alkohol, men her nevnes også seigmenn, vitaminkapsler og til og med kjørelærere av motsatt kjønn. Godteriet og vitaminkapslene inneholder nemlig gelatin av dyr som ikke er slaktet på islamsk måte.

At det ikke er ”lov” å ta kjøretimer med kjørelærer av motsatt kjønn, fikk jeg første gang vite i en lang reportasje i Dagbladet. I reportasjen kom det fram flere oppsiktsvekkende opplysninger om hva en del muslimer mener er halal og hvor langt den debatten går. Selv ble jeg opplyst om ganske mye nytt etter å ha lest reportasjen. Personlig syntes jeg noe av det som ble hevdet, var kontroversielt. At man ikke kan bruke en kjørelærer av det motsatte kjønn, blir for meg uforståelig. Det blir nesten som å si at man ikke kan være på en arbeidsplass der det er personer av begge kjønn, som det jo er på de aller fleste arbeidsplasser.

Balanse
Hos store kjeder som Tesco og ASDA i London har halal-varer begynt å bli en obligatorisk del av utvalget. Verdens største matvarekonsern, Nestlé, som produserer alt fra babymat til bak-selv-boller, selger allerede halal-varer i over 50 land. ”Halaliseringen” vil fortsette å vokse verden rundt. Men for meg handler det om å finne sin egen balanse blant de omfattende ”halal-rådene".