Coca Cola får Mangfoldsprisen 2010

Seks religioner og 45 ulike nasjoner representert. Språkopplæring, bønnerom og fleksible ferieordninger. Coca Cola Norge er årets vinner av Mangfoldsprisen.
Foto: Espen Braathen/coca-cola.no
Språkopplæring, bønnerom og fleksible arbeidstider gjør leskedrikkgiganten til en populær arbeidsplass blant minoriteter.

Coca Cola Norge fikk i dag overrakt Mangfoldsprisen 2010 av statsråd Tora Aasland. Prisen som har blitt utdelt årlig siden 2005 går til en offentlig eller privat virksomhet som har utmerket seg i forhold til etnisk mangfold på arbeidsplassen. Kriterier er blant annet forankring av mangfoldsarbeidet i virksomheten, andel etniske minoriteter i bedriften og fokus på rekruttering av arbeidstakere med innvandrerbakgrunn.

I år har juryen bestående av NHO, UNIO, Akademikerne og Spekter valgt ut leskedrikkgiganten på bakgrunn av ulike tiltak bedriften har gjort seg bemerket på. Noen tiltak som nevnes er blant annet bønnerom, bedriftsbetalt språkopplæring i arbeidstiden, fleksibel arbeidstidsordning i forhold til ferieavvikling og tilpasset kantinedrift.

Lønner seg



Aasland sier innvandrere utgjør en viktig del av arbeidskraften i Norge.

– Vi ser at mangfoldet har blitt et naturlig aspekt i det norske arbeidslivet. Coca-Cola viser at det er mulig å få til et godt fungerende mangfold på arbeidsplassen, og ikke minst at det lønner seg, avslutter statsråden.

Naturlig

Stein Rømmerud, kommunikasjonsdirektør i Coca Cola Norge sier til utrop.no at man innad i bedriften har et veldig uanstrengt forhold til mangfold.

– Når vi har seks ulike religioner og opptil 45 ulike nasjoner blant våre ansatte så ser vi på det som noe spennende og som en naturlig del av hverdagen vår.

Hva kunne andre norske bedrifter lært av Coca Cola Norge?


– Først og fremst at alt handler om tilretteling, fokusere på de små fremfor de store tiltakene og lytte til folk. La folk feire nasjonaldagene, gi språkopplæring og leksehjelp, og tilpasse ferien slik at de kan gå og besøke slekt i opprinnelseslandet. Vi ser på prisen som en inspirasjon, og skal jobbe videre med mangfoldet slik at vi bare blir bedre og bedre.