Mening bak masken? Hvem spør hvem kvinner i påfallende bekledning er, hva de mener, hvordan de kan bidra?
Foto: Leif Harboe

Burka og bikini

Når så du sist en bikinikledd kvinne på forsiden av et blad eller på panseret av en bil og tenkte; skal tro hva hun mener om fattigdomsproblematikken i verden og bistandspolitikk?

Utrop nr. 14/2011 (13.10.2011)

For mange år siden bodde jeg på Tøyen. En dag satte jeg opp en lapp om barneutstyr til salgs og samme kveld ringte to damer på døra. En hadde burka, bare øynene var å se bak det sorte stoffet, den andre hadde hijab. Jeg henvendte meg med største selvfølge til kvinnen i hijab. Men det var kvinnen i burkaen som kunne norsk. Og jeg skvatt da hun snakket! Innerst inne i hjernen min et sted hadde jeg tatt det for gitt at hun ikke kunne snakke, ikke kunne mene, at hun ikke var noen.

Ukjent bekjent
Nå bor jeg på Holmlia. En del år tilbake kom en dame med full burka mot meg på Oslo S. Jeg reagerte ikke. Hun kom nærmere. Jeg reagerte forsatt ikke. Så kom hun helt opp meg og sa "Hei Guri! Ser du meg ikke?!" Og da så jeg at det var en av naboene mine. "Amina! Jeg kjenner deg jo ikke igjen når du har burka!" En dresskledd mann som sto ved siden av og tydeligvis hadde fulgt med på opptrinnet, humret og lo. Og det slo meg; var dette morsomt? Var det morsomt fordi vi faktisk snakket om burka? I stedet for å mene noe om burka? Eller var han også overrasket over at en kvinne i burka kan snakke?

"Alle" mener noe om burka. Man skal være for eller imot. Jeg er sosialantropolog og mener at de som fant opp burkaen gjorde det for å gjøre kvinners plass i samfunnet mindre. For at det ikke skulle være så tydelig at kvinner også kunne mene, snakke og være noen. Burka er en effektiv måte å begrense kvinners makt og innflytelse på.

Bryster som ikke finnes
Jeg har en datter. Fra hun kunne snakke og uttrykke meninger har hun ment noe om hva som er pent og stygt innen klær, sko og tilbehør. Hælene skal være høye, buksene trange, genserne korte og innsvingede. Man kan få kjøpt korte, innsvingede gensere til mager som fortsatt svulmer av babygrøt. Man kan få kjøpt bikinitopper og brystholdere til bryster som ikke finnes. Beskjeden er klar; kvinner skal være vakre, så også jenter. Noen av oss vet hvor mye tid og ressurser som går med på å prøve å være vakker. Og hvem tenker på hva den vakre kvinnen mener og tenker? Når så du sist en bikinikledd kvinne på forsiden av et blad eller på panseret av en bil og tenkte; skal tro hva hun mener om fattigdomsproblematikken i verden og bistandspolitikk? Hvilken Gud tror hun på? De som fant opp kvinners skjønnhetstyranni gjorde det nok også for å begrense kvinners makt og innflytelse.

Bra damer
Slik sett er burka og bikini to sider av samme sak. De som tar på seg burkaen når de skal ut tenker like lite på dette som jeg gjør når jeg bekymrer meg for bikinisesongen og celulittene og tar på meg alt det rare jeg tar på meg når jeg går ut. Det er ikke den eldgamle historien vi tenker på. Vi tenker på hva vi vil. Og vi tar valgene våre på grunnlag av de kulturelle og sosiale normene vi er oppdratt til i det samfunnet vi lever i. Både Amina og jeg tenker på at vi gjerne vil være bra damer og gjør det på den måten som vil fungere best i vår kontekst.

Alvorlig
Noen sier at burka og hijab er seksuelt motivert ut fra en tanke om at kvinner skal dekke seg til for å hindre at menn blir seksuelt opphisset i tide og utide. Da er det underlig at små jenter allerede på barneskolen bærer hijab. Like underlig som at jenter uten bryster bruker bikini. Små jenter tillegges en seksualitet de ikke har, og det er alvorlig, i begge kontekster.

Burka, hijab og enkeltes advarsler mot kvinners bruk av miniskjørt og dype utringninger nattestid handler om det samme; kvinner tillegges ansvar for menns ukontrollerbare seksualitet.

Mullaher og Frp
Jeg vil slåss til siste åndedrag for alle menneskers rett til å ha på seg hva de vil. Jeg er imot alle som sier at damer må, skal eller bør ha på seg burka eller hijab. Jeg er også imot alle som sier at damer ikke må, ikke skal eller ikke bør ha på seg burka. Fordi det handler om akkurat det samme; noen synes de er berettiget til å bestemme hva andre skal ha på seg. Sånn sett er mullaene og Frp to sider av samme sak og like vanvittige. Våre valg skal likevel sees i sammenheng med våre kulturers normer og normene skal vi aldri slutte å debattere, for det trengs, i alle kulturer. La oss se bortenfor burkaene, hijabene og bikiniene og diskutere hvilken plass vi mener kvinner skal ha i vårt samfunn og vår kultur, ikke hva de skal ha på seg.

Og mens vi tar fatt på denne debatten kan vi jo starte med å opponere mot kvinneundertrykkelsen ved å begynne å ta det for gitt at kvinnen bak burkaen og kvinnen i miniskjørt, bar navle og halvnakne bryst, faktisk kan snakke, mene, tenke og bidra. La oss ikke bli lurt til å tro at vi ikke kan!