Sex og globalisering

Ikke bare menn, men også norske kvinner er ute etter seksuelle opplevelser mens de ferierer på eksotiske steder.

Kan relasjoner mellom lokale turistgutter og vestlige jenter forstås som en utprøving av kjærlighetsforhold der kvinnen har økonomisk makt og mannen er den som påtar seg arbeidet med å gjøre seg tiltrekkende og kjærlig? Ane Bergersen, høgskolelektor i Høgskulen i Sogn og Fjordane, har gjort et feltstudie på Bali. Her bringer vi et sammendrag av resultatene fra arbeidet hennes.

Hun pakker ut ryggsekken og beveger seg ned til stranda for å kjenne solen varme. Han, en ung balineser i 20-årsalderen, kommer og ser “tilfeldig” på jenta og går videre. Gutten kommer senere tilbake, og mens han snakker til jenta setter resten av gjengen seg et stykke lenger bak og observerer samtalen. Gjengen tolker hennes kroppsspråk, og han har med gjengens hjelp dannet seg et utgangspunkt for å velge sjekkestrategi når de senere treffes på puben. Ulike strategier brukes, og mange turistjenter inngår intime relasjoner med balinesiske gutter.
– De balinesiske guttene er søte og feminine, men samtidig rå og sexy. En unik sammensetning av femininitet og maskulinitet. De spiller på det feminine for siden å bli så rå, forteller Anita fra Norge.

Lovina Lovers
De fleste turistjenter som kommer til Lovina i Bali for første gang, har reist rundt i Asia og kommer tilfeldigvis til Lovina. De fleste var i alderen 18 til 30 år og har relativt stor andel av både økonomisk og kulturell kapital i form av høyere utdanning og middelklassebakgrunn.
Lovina Lovers rusler på stranda, møtes på sine treffsteder over en kaffe og kjører rundt på moped for å se og bli sett i turismens hovedområde. Turister inviteres med på pub om kvelden, og turistjenter de allerede har kontaktet tidligere, kjører de gjerne rett forbi som en taktikk for å gjøre seg selv mer spennende. Noen kommer i kontakt med turister gjennom sitt arbeid som snorkel- eller dykkerinstruktør, sjåfør, kelner eller “freelance guide”.
Klesstilen er ofte en blanding av vestlig og balinesisk stil, der de kommer i sine korte saronger, trange dongeribukser eller shorts og ofte med en oppkneppet skjorte, singlet eller bar overkropp. Langt hår og rastainspirert stil har alltid vært et kjennemerke blant Lovina Lovers, men etter hvert har mange fått kort hår og utviklet egne stiler i tråd med vestlig mote.
På puben kommer gjerne turistjentene først, og etter hvert dukker guttene opp og plasserer seg strategisk i lokalet for å kunne observere turistjentenes observasjoner og kroppsspråk. Det lokale bandet spiller gjerne gamle klassikere av spesielt Bob Marley, og sanger som “No woman, no cry” får guttene fram på dansegulvet. De danser engasjert og synger gjerne med av full hals. Guttene tør å spille på et stort register i sine uttrykksformer, og mange framstiller seg selv som sexobjekter overfor turistjentene, der de opptrer på dansegulvet. Stemningen stiger, og turistjentene begynner å danse. Guttene prøver å få respons etter tur, og den som lykkes og har posisjon innad i gjengen til det, setter seg deretter ved hennes bord.
Guttenes presentasjon av seg selv overfor turistjentene er ofte preget av å ufarliggjøre situasjonen der de framstiller seg selv som den svake. “Jeg vet at du ikke er interessert i meg, men kan vi ikke bare være venner?”, “Jeg er foreldreløs og føler meg så alene i verden”, “Jeg vil bare prate litt med deg fordi du ser så vennlig ut” var noen av frasene jentene ble møtt med før spørsmålet om de ville bli med på strandparty kom. Mer erfarne Lovina Lovers gikk ofte mer rett på sak med spørsmål som: “Liker du meg? Kan du ikke bli med meg på stranda for å ha det litt gøy?”
Etter pubenes stengetid fortsetter festen på stranda, med alkohol, gitar og sang. Alle sitter rundt bålet og synger, guttene holder rundt hverandre, jentene følger etter, og plutselig har gjengen blitt omgjort til 5–6 par relasjoner der han ligger med hodet i fanget hennes og hun fortsatt tror det er en uskyldig gest. Han forteller gjerne åpent om en vanskelig barndom, den første store kjærligheten som brast og hvor hardt livet kan være for en fattig balineser på Lovina. Videre forteller han gjerne om hvor fantastisk flott Lovina og Bali egentlig er, et paradis på jord, for dem som har jobb og penger. Turistjenta blir sjarmert av hans åpenhet om følelser og at han tør å vise seg svak, og kanskje brytes forsvarsmekanismene ned. Hun føler seg som den sterke i relasjonen, den som har full kontroll. Kanskje går de sammen hjem, eller de møtes igjen neste dag.

Best i sengen
– Guttene her kan innrømme sine begrensninger, vise følelser og er ikke for stolte til å si at de liker deg. Ingen norsk gutt kunne sagt det. Dessuten er de veldig pene og har de kroppene. De er søte og en får litt morsfølelse for de. Det er ofte en mor de trenger – ikke en kjæreste. De er veldig åpne om meningen med livet, snakker lett om slike ting. De tør å være feminine. Veldig ok å snakke med dem. De skryter jo litt av at de er så bra elskere og sånn, men de er jo veldig morsomme også og alltid så blide og smilende, forteller Brita.
– Guttene her er helt utrolige, de sitter på huk og behersker noen sex-stillinger som ingen gutter hjemme ville ha klart. De tar helt innersvingen på en, sier danske Sanne.
– Det er en god opplevelse å komme her og stille betingelsene overfor guttene, ikke som hjemme der guttene alltid skal definere hva som skal skje. Her kommer jo guttene på stranda og lover deg orgasme, ellers kan du prøve kameraten min i morgen. Hjemme blir det liksom ikke snakket noe særlig om hva du vil, sier danske Lone.
En av turistjentene som har kommet tilbake i årevis, uttrykker det slik: “Jeg må ha en balineser, andre menn interesser meg ikke lenger”. Andre turistjenter trakk fram at det var han ene som var spesiell og at det var enten han eller ingen. Særlig når relasjonene varte over tid kom det tydeligere fram at relasjonen varte fordi hun anså han som en unik person hun ikke ville gi slipp på.
I utgangspunktet er det turistjentene som har mest makt til å velge hva de vil innlate seg på. I starten er det en turismekontekst som dominerer. Turismekonteksten ser jeg på som et frihetsområde der vanlige normer delvis blir opphevet og en stilles friere til å spille den rolle en ønsker. Dette åpner opp for nye seksuelle relasjonsformer frikoblet fra hjemlige normer. Turistjenta har i form av penger, alder, erfaring og frihet stor mulighet til å få det hun ønsker, enten det er kun en ren seksuell opplevelse eller et mer langvarig forhold basert på følelsesmessig involvering.
Denne turismekonteksten vil være begrenset i tid, og etter hvert blir det andre kontekster som dominerer. Ulike konstruksjoner av kjærlighet og seksualitet innenfor ulike lokaliteter og kontekster endrer maktbalansen i relasjonene avhengig av blant annet hvem som er i sin hjemlige kontekst.
– Det er ganske deilig å bli akseptert på en annen måte enn hjemme, her er det han som er den mest forfengelige. Rollene er snudd litt på hodet, for her er han den omsorgsfulle og huslige, og i tillegg har vi sex flere ganger om dagen når jeg vil det, utrolig frihet, sier Katrine.
Relasjoner mellom turistjenter og balinesiske gutter er mangfoldige når det gjelder varighet og grad av følelsesmessig involvering, men noen mønstre går igjen. Der hun får en spennende opplevelse i form av en balineser som tilfredsstiller hennes seksuelle, romantiske og eventyrlystne behov, håper han på å få både en seksuell og en økonomisk gevinst ut av relasjonen.
De minst erfarne Lovina Lovers vektla turistjentenes romantiske sider, og som Nyoman sier:
– Jeg vil gjerne gifte meg med ei turistjente. Det er flere her som har giftet seg med europeere og bosatt seg her på Lovina. Barna blir veldig pene, og parene ser veldig forelsket ut. Balinesiske jenter tenker bare på penger, mens turistjenter velger kjærester etter hjertet. Jeg vil gifte meg med en som liker meg og som er snill og gavmild. Viktig å følge hjertet og ikke bare tenke på det materielle.

Økonomiske interesser
At relasjonene med turistjenter kan gi en økonomisk gevinst var det flere av de mer erfarne Lovina Lovers som trakk fram. Bubu sine planer var ganske klare:
“Jeg vil gjerne finne meg ei turistjente så jeg kan reise utenlands for to år og deretter komme tilbake og starte restaurant for de pengene jeg har tjent. Da ville jeg hatt råd til å gå ut og drikke med kameratene hver kveld og leve et bra liv.”
Han ser turistjenter som et middel til å nå målet om penger og å starte noe eget.
Putu på 25 år fortalte meg at hvis en var ute etter de rike jentene, var det best å ta de litt eldre fordi de var mest gavmilde. Han var nå sammen med Jane på 40 år, og i følge ham var hun “Stygg, men noen ganger ok”. På spørsmål om hvorfor han fortsatt var sammen med henne, svarte han at han hadde allerede vært for lenge sammen med henne og at det var vanskelig å bryte. At han hadde fått en bil og andre materielle goder nevnte han ikke til meg som grunn til å fortsette relasjonen.

Konklusjon
Jeg har her med utgangspunkt i seksuelle relasjoner mellom turistjenter og balinesiske gutter prøvd å vise hvordan økt kulturutveksling kan være en form for seksualitetens globalisering og at dette kan ha frigjørende elementer. Seksualitetens globalisering kan også sees på som en form for nykolonialisering der kvinner med økonomisk kapital bruker sin makt til å leve ut sin seksualitet og dermed skape og opprettholde en form for sexturisme på Lovina som kan få store ringvirkninger i lokalmiljøet. Endringene på Lovina de siste ti årene kan ikke kategoriseres som enten negative eller positive, men må heller sees på som sammensatte konsekvenser av dialektikken mellom det lokale og det globale, der turisme kun er en av flere dimensjoner.