Norge gir fredsundervisning

Historien viser oss at Norge lenge har vært aktiv i det internasjonale arbeidet for å forebygge voldelig konflikt, lindre nød, skape, bevare og bygge fred. Norge som fredsnasjon er representert blant annet av Norges Fredsrådet, som er en pioner i fredsarbeid.

Norges Fredsråd (NFR) er Oslo sekretariatet for International Peace Bureau, og Haag Appell, og er ”aktive partner” i European Network for Civil Peace Services. NFR arbeider og representerer 28 fredsorganisasjoner i Norge. Det vil si at NFR fungerer som en paraplyorganisasjon for andre fredsorganisasjoner i Norge. NFR lager tematiske arbeidsgrupper etter medlemsorganisasjonenes ønsker. I regi av arbeidsgruppene organiserer NFR seminarer og konferanser, gjennomfører prosjekter om fred, forsoning og menneskerettigheter, og deltar i høringsrunder og lobbyarbeid på Stortinget.
Utrop har snakket med dagligleder, Babs Sivertsen og hun forteller om deres arbeid og om de forskjellige proskjekter NFR driver med for tiden. Norges Fredsråd skal arbeide for fred og motarbeide krig og konfliktløsning uten bruk av vold. Dette skal skje i sammarbeid med andre norske og internasjonalle organisasjoner som driver med fredsarbeid, ved bruk av spesielle metoder og med organisering av forskjellige arbeidsgrupper.
Organisasjonene i Norge har imidlertid ikke infrastruktur eller ressurser til å gjennomføre sine prosjekter eller å viderebringe sine erfaringer og synspunkter alene. Norges Fredsråd arbeider for å gi medlemsorganisasjonene den nødvendige infrastrukturen. Blant annet nyter medlemsorganisasjonene godt av sekretariat-tjenester, møterom og seminarrom, og flere får driftet hjemmesidene deres.

– Vi er et tjenesteorgan, og driver med nettverksbygging. Vi driver med politisk påvirkningsarbeid og vi er en møteplass for norskefredsorganisasjoner i Norge, sier Babs Sivertsen.
Fredsundervisning
Det er viktig å ikke bare bidra til avslutning av konflikter, men også til å forebygge dem ved at grunnleggende forhold som nærer vold og terror blir endret. En aktiv fredsbevegelse er derfor av vital betydning for demokratiet i hele verden.
Fred er en viktig forutsetning for utvikling ,og omvendt: Utvikling er en viktig forutsetning for varig og stabil fred. Uten fred vil verden mislykkes i kamp mot fattigdommen sier det i seg selv. Følgene av kriger har alltid vært delvis uforutsigbare. I noen grad har seierherrene kunnet diktere sine betingelser. Men i det nye bildet som oppstår etter store militære oppgjør finnes det alltid også overraskende vinnere og tapere. I en krig er de store tapere eldre, kvinner og barn.
En undersøkelse utført av Norges Forskningsråd, viser at krigsbarn kan ha store problemmer med konfliksthåndtering.
Med tanke på å lære barna og ungdommer å håndtere sine konflikter på en fredelig måte har Norges Fredsråd utviklet et spesialprosjekt som heter Fredsundervisning.

– Hva er hensikten med prosjektet?
– I første omgang har vi laget en ressursside, som er tilgjengelig for alle. Etter hvert har dette blitt et ressursside for norske skoler, og vi er med i et internasjonalt nettverk av verksteder der vi driver med fredsarbeid, sier Sivertsen, og forsetter :

– Hensikten er å gi lærere som ser verdien av fredsundervisning, nye redskap og idéer til hvordan fredsundervisning kan bli praktisert. Vi prøver å danne en skikkelig fredskultur, hvor alle de betingelser er til stedet for at folk skal leve fredelig sammen.

Babs Sivertsen mener at riktig plass å begynne, er på skoler.
– Det er viktig å lære barn og unge å håndtere sine konflikter og derfor er også viktig å lære dem menneskerettigheter. Dette er ganske grunnlegende kunnskaper for å kunne danne
en sterk fredskultur,mener Sivertsen.

Fredsundervisningen deles i fire hovedkategorier : Menneskerettigheter, Nord-sør-kunnskap, Ståstedsproblematikk og Konfliktløsing. Fredsundervisning omfavner alle aktiviteter som er nødvendig for å jobbe for et fredelig, ikke-voldelig samfunn, mener Sivertsen og legger til at denne type arbeid kan forbedre miljøet i en klasse til politiske, historiske og sosiale prosesser i verdenssamfunnet.

Rammallah i sikte
Palestinske barn har blitt utsatt for angrep, krig og vold i åreviss. Konflikten som viser seg å aldri tar slutt, fordyper problemer for barn på skoler.

– Det var i fjor da en solidaritetsmarsj organisert av Human Right March var i Israel og Palestina. En Palestinsk organisasjon tok kontakt og ba oss om hjelp. Det viste seg at i Rammallah , volden er på en veldig høyt nivå på skoler, forteller Sivertsen.

Videre inviterte NFR noen lærer fra Ramallah skoler til Norge.
– Vi visste dem hva som er tilgjengelig her i Norge av kunnskap om trauma behandling, om skolemekling, konflikthåndtering, holdningsarbeid og forskjellige ting som kunne la seg anvende ideres skoler. De valgte å plukke opp ting som de syntes var veldig nyte for dem, blant annet ville de gjerne at vår ressurshjemmesiden, skulles oversette til arabisk, og det har vi fått midler til å gjøre, forteller Sivertsen.

Norges Fredsråd vil søke om midler videre, for å sette i full gang prosjektet , men er usikker om de får noen elle nok støtte for det. Babs Sivertsen er opptimist og mener å gjøre de nødvendige prosedyrer for å få disse midlene.

– Hva er målet deres i Rammallah?
– Vi vil først å fremst sette i gang proskjektet på skoler. Vi selv vil være der i 6 måneder, men mening er at de selv, etter å ha fått opplæring, kan klare seg selv og utvikle proskjektet videre. Målet er å lære dem metoder for konfliktshåndering og dermed skape et bedre miljø på skoler for både barn og lærerne.