Lager klær hvor øst møter vest

Klesdesigneren Shervindokt Najafpour skal under årets Antalya Fashion Week bruke norsk og aserbajdsjansk kultur som bakteppe i sin kolleksjon.
Foto: Privat
Shervin Najafpour skal under Antalya Fashion Week vise frem en kleskolleksjon inspirert av Thor Heyerdahl-teori.

Najafpour (28) er født og oppvokst i Norge med aserbajdsjansk-tyrkisk opprinnelse. Hun har bachelor i markedsføringsledelse fra BI, og har i tillegg jobbet med konseptutvikling innen klesdesign.

Hun ble født i 1991 i Mo i Rana, og flyttet til Oslo i 1995. Interessen for klær kom fra barnsben av, med en klesbevisst far som alltid likte å gå godt kledd i skreddersydde dresser.

– Som barn husker jeg at jeg tegnet plagg og sydde skreddersydde snitter til Barbie-dukkene mine. Mote og klær ble yrkesvalget mitt fra jeg var veldig ung, og jeg har prøvd å følge drømmen, sier hun til Utrop.

Oppdaget på tekstilbutikk

Najafpour ble oppdaget av den norske designeren Jorunn Bø som 19-åring, etter at hunkom tilbake fra et utvekslingsår i USA.

– Vi traff hverandre i en tekstilbutikk på Grønland, hvor vi begge handlet
tekstiler.

Najafpour hadde vært på utvekslingsår i USA, og var klar til å følge drømmen. Selvlært attpåtil, uten å ha gått på motelinjen på videregående.

– Jorunn Bø lærte meg opp i “haute cuture”, som baserer seg på håndsøm. I 2011 lagde jeg opptil 34 plagg for klesmerket hennes.

Heyerdahl-inspirasjon

I 2013 startet Najafpour eget klesmerke. Hun har brukt sin bakgrunn for all det er verdt, og hatt motevisinger i Norge, Tyrkia og Aserbajdsjan.

Nå skal hun delta i Antalya Fashion Week, slik som hun gjorde i 2019, denne gang med kleskolleksjonen Land of our origin. Kolleksjonen til årets moteuke er inspirert av Thor Heyerdahls teori om likningene mellom Kaukasus og Skandinavia.

Najafpour deltok også under fjorårets moteuke.
Foto : Privat

I boken Ingen Grenser fra 1999, hevdet den norske oppdagelsesreisende at opphavet til vikingenes gud Odin vandret sammen med en stor gruppe fra Kaukasus til Skandinavia. Teorien, som er omstridt, har blant annet sitt opphav i et runefunn i Gobustan i Aserbajdsjan.

– Et av mine mål som klesdesigner er å skape kulturell brobygging og fremme både norsk og aserbajdsjansk-tyrkisk kulturarv. Jeg mener denne kolleksjonen er en mulighet til å hedre begge kulturene og inspirere andre til å bygge broer på tvers av kulturer da man kan finne mange likheter.

Vest og øst

Najafpour vil kombinere skandinavisk-inspirerte snitter i design kombinert med tyrkiske elementer, hvor vest møter øst.

– Jeg ønsker å fortsette med å gjøre norsk klesdesign med inspirasjon av østen kjent i verden og setter stor pris på at norske medier også fremmer gode eksempler på kulturelle brobyggere.

For henne er mote ikke bare klær, men en form for bevisstgjøring.

– Jeg bruker mote for å fremme saker jeg brenner for og ser på mote som en søyle og viktig bidragsyter til integreringsarbeid gjennom engasjement, kommunikasjonsevne og nettverk. I tillegg til å styre med klær er jeg også aktiv i Rådet for innvandrerorganisasjoner i Oslo (RiO), og leder kulturorganisasjonen CAN.

Tøff bransje

Antalya Fashion Week er Tyrkias nest største moteuke etter Istanbul, og rangeres som en oppkomling i den internasjonale moteukekalenderen.

– Her deltar det mange internasjonale designerspirer for vise frem sine kreasjoner og nå nye markeder. Jeg skiller meg ut med å fokusere sterkt på kultur og historie i min kolleksjon.

Området omfatter også Alanya, som huser en stor skandinavisk koloni av ferieboere og fastbeboere.

– Jeg lager mote for de moteinteresserte, enten de er fra lokalbefolkningen eller de er skandinaviske ferieboere.

Etter helgen er moteuken slutt, og Najafpour tar turen tilbake til Oslo, for å jobbe videre med sitt eget merke.

– For meg er planen å videreetablere meg. Mote er en tøff bransje med høy konkurransefaktor, så det er viktig å ha en sterk lidenskap, fastholder hun.