Kira – en tidsaktuell superhelt


Foto: Privat
Noe godt kom ut av 2020. Vi fikk en ny superhelt! Kira løser problemer og forklarer vanskelige tema, som korona og pandemi.
Hovedpersonen i serieheftene er den norsk-burundiske superhelten Kira. Navnet hennes betyr «god bedring».
Foto : Francine Mbanza Jensen

Tegneserien Lockdown kom i fjor vår og Julepandemi i desember. Serien er skapt av Francine Mbanza Jensen. Hovedpersonen i de to serieheftene er den norsk-burundiske superhelten Kira. Navnet hennes betyr «god bedring» på morsmålet til Francine.
I det første nummeret kommer Kira barna til unnsetning når de voksne ikke forklarer godt nok hvorfor samfunnet stengte ned. I julenummeret er temaet fortsatt pandemien, men også kjøpepress og at det er viktigere med omsorg enn dyre gaver.

– Kira skal informere, hun er snill og glad og reiser overalt, hun er en hjelper og en støtter, forteller Francine, som skrev Lockdown sammen med sin datter og Julepandemi med sin mann. Illustratøren og seriens tegner, Ndarama Assoumani, jobber i Rwanda.
Den siste serien har søkelys på at julen handler om noe annet enn gaver.
– Vi ønsker å påvirke gjennom Kira, til å spørre «hvordan har du det», i stedet for «hvilke gaver har du fått». Motvirke kjøpepress, legger hun til.

Rollemodell

Francine Mbanza Jensen kom fra Burundi til Norge i 2005. Hun bor i Bergen, med mann og to barn på åtte og fire år. Hun jobber i NorA (NAV), har bakgrunn fra samfunnsvitenskap, og har også jobbet med flerkulturelt entreprenørskap. Da Norge stengte ned og familien var samlet hjemme, så hun både behov og mulighet for å skape noe nytt. Superheltinnen Kira oppstod av et informasjonsbehov som fulgte med koronapandemien.

– Det var skummelt for barna når korona oppstod og skolen stengte. Dattera mi hadde så mange spørsmål og det var vanskelig å finne forståelig informasjon på nett, forteller Francine Mbanza Jensen.

Da tenkte hun at kanskje kunne informasjon om korona formidles på en ny og litt mer interessant måte, med illustrasjoner og enkel tekst. Ikke bare med tanke på barn, men også voksne som strever med språk, som minoritetsspråklige.

– Ikke mange har brukt denne metoden til å informere på før, mener Francine.
Sammen med dattera, begynte hun å jobbe kreativt i fjor vår, med det som skulle bli en ny tegneserie og en ny type superhelt. Innhold er inspirert av egne og andres opplevelser det siste året.

– Jeg savnet rollemodeller som barna kunne identifisere seg med. Med Kira ville jeg skape en kvinnelig karakter som representerte det flerkulturelle og mangfold, forklarer hun. Og samtidig fortelle viktige historier, med fakta og informasjon.

Ny utgave

I Burundi var tegneserier vanlig underholdning, forteller serieskaperen.
Foto : Privat

– Da jeg var liten leste jeg mange tegneserier og eventyr fra hele verden. Tegneserier blir også brukt i kampanjer, for å formidle budskap.

At tegneserie som medieform er mindre populær enn før, tar hun som en utfordring.
Det er synd at færre leser tegneserier, men jeg tenker at det kan komme tilbake. For meg er det viktig å ikke gi opp, vise at man kan lage en slik karakter som Kira. Hun kan også brukes i film, legger Francine til.

Man kan finne Lockdown og Julepandemi på en del bibliotek og via nettsiden.
Det første nummeret var ment for barn og voksne som ikke kan lese så mye tekst, men som kan forstå mer ved å se på bilder. Gjennom bilder og historier blir informasjonen også interessant. Det er viktige tema som blir illustrert.

Synes du det burde være mer illustrasjoner og bilder i informasjon fra det offentlige, til minoritetsspråklige?

– Ja, det burde være mer illustrasjoner, for det er så viktig at det blir forstått. Illustrasjoner skaper engasjement og vekker interesse. De som ikke forstår så godt norsk, bruker lite tid på å lese når det bare er tekst, mener hun.

Er det for mye tekst i informasjon fra det offentlige, om korona og andre viktige tema?
– Jeg ser at det er for mye og komplisert tekst fra det offentlige, men med bilder blir det bedre. Det er enkelt og morsomt.

Hvordan var mottakelsen av de to første numrene?
Responsen har vært god. Vi har fått bestillinger fra forskjellige kanter av landet til det første nummeret. Jeg har fått mange gode tilbakemeldinger, om at det er viktige tema og budskap.

Hvor ofte kommer du med ny utgave?
– Vi tenker at det skal komme en ny serie til påske. Vi prøver å finne et samfunnsaktuelt tema, men har ikke bestemt oss for hvilket tema ennå. Klima, fattigdom og radikalisering er aktuelt. Vi ønsker mer samarbeid med ulike aktører og mangfold, legger hun til med et smil.