Spiller teater om ære

Midia Rauf Begards karakter reiser hjem til familien etter å ha blitt forlatt av mannen sin. Når hun kommer hjem, blir hun myrdet.
Foto: Ingrid Hovda Storaas
– Det er vi som er utdannet som må ta opp kvinners rettigheter, sier regissør Haidar Abu Haidar.  I helgen viste han det kurdiske stykket ”Orientalsk blod” i Oslo. 
0Shares

Midia Rauf Begard er
den eneste skuespilleren i monologen “Orientalsk blod” som ble vist i
Oslo i helgen. 

Stykket handler om en kvinne som velger kjærligheten på
tross av familiens ønske, og som til slutt blir sviktet av alle; både av mannen
hun velger, og av familien sin. 
Selv om stykket spilles på kurdisk, mener
Begard at hennes rollefigur representerer kvinner over hele verden. 



– Kvinneundertrykkelse er et stort problem i mange land i Østen. Kvinnen jeg
spiller er orientalsk, sier hun.

Begard har spilt den samme kvinnen mange
ganger. Første gang var for over 20 år siden, i 1989 i Damaskus.



Leder for Selvstendig demokratisk kurdisk kvinnenettverk (SDKK) Shilan Shorsh (tv.) takker regissør Haider Abu Haider og skuespiller Midia Rauf Begard etter stykket er over.
Foto : Ingrid Hovda Storaas

Temaet i
“Orientalsk blod” er fortsatt aktuelt. I september i år sa
politioverbetjent Gunnar Svensson til Utrop at over 200 personer ble utsatt for æresrelatert vold i Norge i det første halvåret i år. Dette er like mange som i hele fjor. Svensson er også representant i kompetanseteamet for tvangsekteskap.

Tar opp
samfunnsproblemer

Det er Shilan Shorsh, leder
for Selvstendig demokratisk kurdisk kvinneforening som har invitert Midia Rauf
Begard og regissør Haidar Abu Haidar til Oslo.


– Vi trenger bevisstgjøring om
dette temaet. Det er et kjempestort problem at mange ikke kan bryte tradisjonen
slik den er. Jeg tror teaterstykker som dette kan få fler til å bli mer åpne
til sinns, sier Shorsh. 



Regissør Haidar Abu Haidar mener at teater
nettopp skal ta opp samfunnsproblemer. Han har ikke noe til overs for teater
som lages kun for å selge billetter.
– Men vi må lage
stykkene våre på en elegant og dannet måte slik at de ikke bare er egnet for å
provosere, mener han.

Shilan Shorsh er enig
i at teater er en god måte og ta opp vanskelige temaer på.

– Det er mye
om kvinneundertrykkelse og tvangsekteskap i media, men når det tas opp på denne
måten, gjennom kunst, blir det helt annerledes, sier Shorsh.

– Du føler
det med hele hjertet ditt.

Et annet liv
Både Haidar Abu Haidar og
Midia Rauf Begard bor i Danmark, der stykket også har blitt vist tidligere.
Både de to og Shorsh håper publikum får inspirasjon til å endre samfunnet etter
å ha sett stykket.

– Alle er ansvarlige for
sin egen endring, men vi kan likevel fortelle dem hva som er stygt og hva som
er fint, smiler Haidar.
– Vi tror virkelig på
dette selv. Vi vil at kvinner skal få et annet liv, sier han. 

Skuespiller Rauf
Begard har spilt i flere kontroversielle teaterstykker før, og i
“Orientalsk blod” simulerer hun blant annet at hun har sex og føder
barn på scenen.


– Selv om jeg noen ganger synes det er ubehagelig, tenker jeg
at jeg må fortsette og spille. Det er så viktig å sette fokus på disse problemstillingene.