Del en cola, men ikke med Mohammed

Kampanjen skal vare fra mai til august
Cola-Cola sin nye navnflaske-kampanje «Share a Coke» inneholder mange populære navn. Men selskapet har valgt å holde seg unna navn som har religiøs eller kulturell betydling.
Grazyna Skarpås
Latest posts by Grazyna Skarpås (see all)

– Av respekt for profeten Mohammed valgte vi å ta bort navnet i denne kampanjen. Navnet har en viktig rolle i enkelte kulturer og religioner, og vi ønsker ikke at noen skal føle seg støtt av at navnet brukes på våre flasker i denne kommersielle kampanjen, sier Vibeke Hansen, assisterende direktør for eksternkommunikasjon i Coca-Cola Norge.

Coca-Cola har altså valgt ikke å inkludere navnet Mohammed selv om det er det 36. mest brukte guttenavnet i Norge, ifølge SSB

– Vi har valgt 150 av de mest populære navnene i Norge, og så har vi valgt å ikke ta med enkelte navn som har en religiøs eller kulturell betydning, for ikke å støte noen. Vi har lagt til noen samlenavn og kjælenavn for at alle skal finne noen å dele med. Vi har vært veldig pragmatiske når vi har gått gjennom listen, og har lekt oss litt med hva vi tror folk vil synes er kult, sier Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Coca-Cola Norge til kampanje.com.

Likevel har Coca-Cola funnet plass til kristne navn som Kristian og Thomas. 

Flerkulturelle navn og uttrykk på flaskene
Selv om Muhammed blir holdt utenfor, mangler ikke Cola-flaksene innspill fra andre kulturer.

Muslimske navn som Miriam og Ali, samt andre navn som speiler også den delen av befolkningen som har en annen kulturell bakgrunn, er omfavnet av kampanjen. På flaskene kan du også finne uttrykk som «meri jaan», som er urdu for “min kjære” og Baja, som betyr bror på arabisk, skriver kampanje.com.