- Jenteprisen gikk til Iman Meskini - 14.10.2024
- Ny Fett-redaktør vil skrive om etniske minoriteter - 14.10.2024
- Una Pasovic vil inn på Stortinget - 12.10.2024
Ny dansk forskning viser nemlig at barn på flerkulturelle skoler har mer tillit til mennesker med en annen hudfarge.
– På flerkulturelle skoler var det naturlig nok flere vennskap på tvers av barnas hudfarge. Men ikke så mye oftere enn på de hvite skolene, hvor elevene kjente innvandrere utenfor skolen, sier Christian Albrekt Larsen, professor på Institut for Statskundskab på Aalborg Universitet i Danmark.
– Forklaringen vår er at i det flerkulturelle miljøet er hudfarge ikke lenger et kriterium for å trekke grenser mellom oss og dem, forteller forskeren.
Fordekt som økonomiundersøkelse
Undersøkelsen fant sted i åttende og niende klasse på seks skoler i Aalborg.
Forskerne hadde valgt ut tre skoler med stor andel ikke-etniske danske barn, og tre skoler hvor svært få elever hadde en utenlandsk bakgrunn. På de sistnevnte skolene valgte forskere ut klasser som kun besto av etnisk danske elever – altså elever med hvite foreldre.
– Nå kunne vi jo ikke si til elevene “Vi vil gjerne sjekke hvor mye tillit dere har til ikke-etniske dansker”. Det ville ødelegge forsøket. Så derfor fortalte vi dem en dekkhistorie om at vi var økonomistudenter som ville gjennomføre et økonomisk forsøk, sier Larsen.
Varierende tillit
Forsøket viste ifølge forskerne at elevene på begge typene av skoler har stor tillit til andre mennesker.
Men eksperimentet viste også at elevene på de helt hvite skolene hadde mindre tillit til fargede personer. Det gjaldt også for elever som i spørreskjemaet uttrykte positive holdninger til innvandrere og innvandringens effekt på det danske samfunnet.