KrF ber om fortgang i norsk flyktningtransport: – Hvor er regjeringen?

Frivillige kan ikke alene ta ansvar for at mennesker på flukt får hjelp, sier KrFs utenrikspolitiske talsperson Dag Inge Ulstein.
Foto: Gjermund Øystese
KrF reagerer på at regjeringen fortsatt lar det være opp til frivillige å frakte ukrainske flyktninger til Norge og at staten ikke bidrar selv.

– Frivillige har reist til grensen og busset flyktninger til Norge, men de frivillige kan ikke alene ta ansvar for at mennesker på flukt får hjelp, sier KrFs utenrikspolitiske talsperson Dag Inge Ulstein.

Han er bekymret og utålmodig. Og slår fast følgende:

– Fortsatt har ikke Norge tilbudt seg å hente en eneste flyktning fra Ukraina.

Ifølge FN har tre millioner flyktninger krysset grensen fra Ukraina etter at Russland invaderte landet. Flesteparten har dratt til Polen, hvor blant annet storbyene har bedt om hjelp med flyktningstrømmen fra resten av Europa.

– De frivillige kan ikke ta støyten alene. Det går ikke. Regjeringen må få fortgang i arbeidet med å bidra til å avlaste nabolandene med stort press, sier Ulstein.

Tidligere har justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) sagt at Norge vurderer en luftbro for å frakte ukrainske flyktninger til Norge, men dette har foreløpig ikke kommet på plass.

Hvorfor tar det så lang tid? Vi er nødt til å handle nå. Hvor er regjeringen, spør Ulstein.

Opp mot 30.000

Så langt har 2.274 ukrainske asylsøkere registrert seg i Norge, men det er ikke krav om å registrere seg, og tallet er trolig høyere. (UDI) anslår at det kan komme 30.000 flyktninger fra Ukraina i år.

Det går jevnlig busser fra Polen til Norge med ukrainske flyktninger, og transporten organiseres av private initiativer og frivillighet, som i stor grad er organisert på Facebook.

Flere norske frivillige jobber også på bakken i Polen med å registrere flyktninger som ønsker seg til Norge, og skaffe dem transport.

– Utfordringen er det at det nå er frivillige som driver hele arbeidet her nede. Vi driver bakkeoperasjoner med å møte flyktningene og hjelpe flyktninger som vil til Norge, sier norske Jan Helge Vassbø på telefon fra Krakow i Polen.

Han sier at de frivillige mer eller mindre driver et nødtelefonnummer.

– Vi får anrop hele døgnet fra Norge og Sverige, med folk som trenger hjelp til transport for kjente, og folk som ringer fra Ukraina og vil ut. Det nærmer seg bristepunktet for hva de frivillige klarer nå.

Risiko for menneskehandel

Vassbø også har tidligere vært tydelig på at norske myndigheter må på banen.

– Det som skjer nå, er som å presse en flom gjennom en hageslange, og det går ikke. Det stopper opp i Polen, sa han til NTB på togstasjonen i Krakow i forrige uke.

Flere andre frivillige har også gitt uttrykk for at myndighetene må på banen. Når flyktningtransporten er overlatt til frivillige, åpnes det også opp for useriøse aktører, påpeker Vassbø.

– Her er det risiko for menneskehandel, at folk som er useriøse, henter folk. De havner kanskje feil plasser, og det sitter polske og norske og danske myndigheter og har et delansvar for det nå. Når de ikke er her, så er de ansvarlig for menneskehandelen.

– Må være nøye planlagt

NTB har vært i kontakt med den polske ambassaden i Oslo for å høre om de har bedt om bistand fra norske myndigheter for å håndtere flyktningstrømmen.

– Vi er enige i at det er et økende behov for en mer systematisk tilnærming. Derfor har Polen, i tillegg til Norge, intensivert arbeidet for å bruke EU-mekanismer for støtte, skriver ambassaden i en epost.

Der understrekes det at Polen er i direkte kontakt med den norske regjeringen, lokale myndigheter og humanitære organisasjoner i Norge for å håndtere krisen på best måte.

– Prosessen med eventuell overføring av flyktninger må ta hensyn til flere faktorer og må være nøye planlagt. Kun en slik tilnærming vil gjøre operasjonen vellykket, skriver ambassaden.