Fritt Ords Pris for 2005 til Nina Witoszek

0Shares

Forfatteren og kulturkritikeren Nina Witoszek er i dag forskningsleder og professor ved Senter for utvikling og miljø ved Universitetet i Oslo.

For tiden skriver hun bøkene “Norske tabber: det fortrengte innholdet i norsk kultur” og ”Moral Communities and Power: the Tradition of Oppositional Humanism in East Central Europe”. Hun arbeider også med manuset til dokumentarfilmen ”Nansen vår samtidige”.

Nina Witoszek ble utvist fra Polen og kom til Norge som flyktning i 1983, bl.a. på grunn av sitt arbeid som redaktør og oversetter i undergrunnsforlag i Øst-Europa.

I Polen studerte hun litteratur- og teatervitenskap ved universitetene i Krakow og Wroclaw. I 1988 avla hun doktorgraden i komparativ kulturhistorie ved Universitetet i Stockholm og St. John’s College, Oxford, med avhandlingen ”The theatre of recollection: A cultural study of the modern dramatic tradition in Ireland and Poland”. Som forsker var hun på 1990-tallet tilknyttet Robinson College, Cambridge, Mansfield College, Oxford, og European University Institute, Firenze.

Nina Witoszek bidrar til norsk samfunnsdebatt på en rekke felt: kronikker og polemiske essays i aviser, radio og TV. Hun har bl.a. diskutert østeuropeernes syn på Irak-krigen, og hun har i skarpe polemikker lansert sitt ”humanistiske prosjekt” i opposisjon til vanlige holdninger blant norske intellektuelle. Hun skriver faglitteratur, romaner og filmmanus. På norsk utga hun boken ”Norske naturmytologier: fra Edda til økofilosofi” i 1998. Under psevdonymet Nina FitzPatrick har hun bl.a. skrevet romanene ”Faustynas elskere” i 1994 og ”Daimon” i 2003. Hun har utviklet manus til flere TV-drama og dokumentarfilmer.

Fritt Ords Pris er institusjonens høyeste utmerkelse. Prisbeløpet er på kr 350 000. Med prisen følger Fritt Ord-statuetten, signert Nils Aas.

Institusjonen Fritt Ord er en allmennyttig privat stiftelse som særlig arbeider for å fremme ytringsfrihet og offentlig debatt. Francis Sejersted er styreformann.

Utdelingen vil bli foretatt på Kunstindustrimuseet i Oslo tirsdag 10. mai 2005, kl. 19.00