Under sinne ligger ofte vonde følelser. Hvis du føler deg alene, oversett eller maktesløs kan det komme ut som sinne, skriver artikkelforfatteren.
Foto: Medicine Net
Forsøk å få tak i følelsen som ligger under når du blir sint, skriver Nedre Romerike familievernkontor i dette innlegget. 
4Shares

Hallo, 

Vi har tre barn på 6, 10 og 13 år. Det er mye å gjøre, og ofte hører de ikke på meg. Noen ganger blir jeg veldig sint og synes at jeg kjefter mye. Jeg ville aldri slå dem eller bruke fysisk makt, men jeg blir lei meg fordi de kanskje synes at jeg veldig ofte er en sur mamma.  

Er det mulig å snu dette? 

Hilsen en stresset mor 

Hei igjen, 

Vi svarte litt på dette i Utrop i starten av januar i år, men velger å svare mer her, fordi det du tar opp er så viktig. 

Denne gangen vil vi forsøke å gi noen gode tips om hva som er lurt å gjøre når du kjenner at sinnet bobler i en hektisk hverdag: 

  • Bli kjent med egne signaler fra kroppen. Sinne kjennes i kroppen, for eksempel i magen, at du knytter hender eller at hjertet dunker. Det kan være ubehagelig, men fint også, fordi det er en måte du forteller deg selv at nå blir du sint på, og da kan du være bevisst for å stoppe det.  
  • Under sinne ligger ofte vonde følelser. Hvis du føler deg alene, oversett eller maktesløs kan det komme ut som sinne. Forsøk i stedet å få tak i den følelsen som ligger under, og tenk over hva du trenger for å føle deg bedre.
  • Legg merke til hva du gjør. Når vi er sinte kan språket bli hissig, og barn kan oppleve det truende. Det er fort gjort å overdrive, og for eksempel si at barnet alltid er umulig eller at barnet er uhøflig. Noen kan kaste ting eller smelle igjen døra. Alt dette kan være skremmende for de som er rundt. Hvis vi blir skikkelig sinte, kan det hende at vi klyper, holder fast eller slår barnet. Det kan skade barn å bli utsatt for slik oppførsel fra de som har omsorgen for dem. 
  • Hvis du kjenner igjen tegnene hos deg selv, kan du bruke dem til å stoppe deg selv. Noen har nytte av å gå ut av situasjonen. Andre må gjøre en annen aktivitet som kan avlede og roe ned. Andre igjen kan ha nytte av å puste på en beroligende måte eller lytte til musikk. Av og til kan det hjelpe å gjøre noe som vekker sansene på en god måte, for eksempel få litt luft, ta over seg et pledd eller ta noe å drikke. Det viktigste er å stoppe mønsteret du har kommet inn i. 
  • Husk at tanker bare er tanker og ikke sannhet. Barn er ofte vanskelige fordi de er trøtte, sultne eller ikke forstår hva de skal gjøre. Som oftest handler det ikke om deg, selv om det kan føles slik. Barn forstår verden ut fra sin alder og modenhet. 

Igjen, det er så fint at du tar ditt ansvar som voksen og at du ikke vil være for sint på barna dine. Slik kan du gjøre ditt for at dere skal ha et trygt og godt forhold videre. 

Hvis du ønsker mer informasjon anbefaler vi nettsiden littsint.no. Her kan du finne mye nyttig, blant annet en gratis e-bok og en app. Mange familievernkontor tilbyr også bistand til foreldre som ønsker å jobbe med eget sinne.  

Lykke til videre! 

Våre leserinnlegg er meningsytringer som gir uttrykk for skribentens holdning. Se her for mer informasjon om hvordan du sender et innlegg til våre debattsider.