Medieforbrukere har sel et ansvar for å klikke i retning større samfunnsnytte og mindre sladder.
Foto: Pixabay
Å klikke seg gjennom en nettavis kommer med et visst ansvar, skriver Malin Ali.

Er jeg alene om å irritere meg over at antall seriøse og meningsfylte artikler kunne vært større? I stedet for blir vi foret av kjendisnytt, nyheter som ikke opplyser oss overhodet. 

Vi bør se nyheter med en viss skepsis

Jeg tenker: hvem bryr seg om overskrifter som: «Ny krangel mellom Angelina Jolie og Brad Pitt» og brudd for reality-deltakere, overskrifter om utroskap og ting som omhandler andres privatliv? Tydeligvis er det et marked for artikler som dette, for det selger. Avisene hadde ikke skrevet så mye kjendis-sladder dersom det hadde vært null interesse for det. Jeg har irritert meg over avisene og journalistene, men når jeg tenker meg om er det forbrukerne av nyheter som har fortjent denne kritikken. For slutter folk å klikke, slutter avisene å skrive om det. Hvorfor gir så mange denne type nyheter sin oppmerksomhet? 

Jeg tenker at mange følger med først og fremst av nysgjerrighet og for underholdningens skyld. Nyheter gir oss noe å snakke med andre om, det gir oss noe å engasjere oss i eller fordømme. Dette er i seg selv urovekkende. Sladder er rykter som blir presentert som sannheter. Vi burde være skeptiske til det vi leser, det finnes alltid flere sider av en sak.

Alt til sin tid

Det er kanskje på tide å spørre seg selv om en nyhetsartikkel som for eksempel bekrefter bruddet til et par gir deg som leser noe. Etter min mening burde de store avisene bruke sin tid og plass på informerende stoff, på samfunnsproblemer, nasjonalt og globalt. Det er uansvarlige medieprioriteringer når det skjer så mye annet i samfunnet og i verden som skulle hatt oppmerksomhet, og oppslag om Paradise Hotel og bloggere stjeler oppmerksomheten. Disse får i enkelte tilfeller den samme grafikken som nyheter om avgjørende politiske spørsmål eller katastrofer som påvirker livene til millioner av mennesker. 

Det vi klikker på, blir det mer av

Kjendisnytt er vel og bra, men hører hjemme i blader som Se&Hør, eller det kan deles på sosiale medier, som blogg eller Instagram. Da kan de som har interesse for dette gå dit og engasjere seg uten at det tar oppmerksomheten fra livsviktige spørsmål.

Vis ansvar med klikkene dine

Oppslag som  dette, om Karpe Diem som gir av sine musikkinntekter for å hjelpe flyktninger, er dog av det slaget som påvirker mange og gir både informasjon og inspirasjon – da er nyheten om Karpe Diem blitt til noe mer enn kjendis-sladder, og det kan inspirere leseren til å gjøre noe konstruktivt med en verden med mye skeiv fordeling.

Det kan komme til å gjøre en forskjell dersom du, før du klikker, tenker litt over følgende:
«Hva bruker jeg min tid på å lese om?»
«Hva ønsker jeg mer av i avisene?»
«Kommer det noe konstruktivt ut av at jeg leser om dette?» 

For det vi klikker på, blir det mer av. Avisene kommer ikke til å endre før vi gjør en endring på hva vi gir våre klikk og vår oppmerksomhet til. 

Våre leserinnlegg er meningsytringer som gir uttrykk for skribentens holdning. Se her for mer informasjon om hvordan du sender et innlegg til våre debattsider.